2020-12-05
2021-03-18
Łucja Iwanczewska
Teatr agonu i możliwych przyszłości [wideo]
Filmowy zapis wykładu powstał w ramach kursu wiodącego Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań „Teatr dla filozofii – filozofia dla teatru”.
Medium teatru współczesnego i historycznego potraktujemy jako eksperyment, który konstruuje humanistyczne poznanie i daje wgląd w kulturowe praktyki. W naszym rozumieniu teatr stanowił będzie performatywną praktykę kulturową. Wykorzystując współczesne filozoficzne koncepcje praktykowania kultury, estetyzacji życia społecznego, polityk antagonistycznych i agonicznych, a także te dotyczące dążeń emancypacyjnych i alternatywnych scenariuszy wspólnotowych – dokonamy przejścia od teatru krytycznego po teatr możliwych przyszłości.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- Dariusz Kosiński Nie filozofuj!
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ: LUDWIK FLASZEN
- Leszek Kolankiewicz Kadysz
- Georges Banu Odejście współczesnego Sokratesa
- Stefania Gardecka Wspomnienie o Ludwiku Flaszenie
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Dariusz Kosiński, Maria Kostyszak, Henryk Mazurkiewicz, Krzysztof Garbaczewski Teatr – filozofia. Mapa napięć
- Maria Kostyszak Nietzscheańska koncepcja źródeł twórczości artystycznej
- Piotr Martin Filozofia i dramat – wzajemne fascynacje, konflikty, wykluczenia
- Łucja Iwanczewska Teatr agonu i możliwych przyszłości [wideo]
- Piotr Augustyniak Filozof performer
- Jakub Momro Okrucieństwo na scenie
- Dorota Semenowicz Teatr i krótka historia słowa „skandal”
- Małgorzata Budzowska Koncepcja tragizmu jako „ontologicznej bezdomności” w polskim teatrze współczesnym – obserwacje wstępne
- Teresa Fazan Analiza „Khaosu” Laurenta Chétouane’a w wybranych kontekstach współczesnej filozofii
- Marcelina Obarska O „Twarzach i wężu” Przemka Branasa
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ: GROTOWSKI
- Daniel R. Sobota Jerzy Grotowski jako filozof – stan badań, problemy, metody, perspektywy
- Ben Spatz „Ta wyjątkowa władza”. Autorytet, podporządkowanie i wolność w relacji aktor – reżyser
- Ben Spatz Czy Grotowski jest queer? Gender i organiczność w pustym pokoju
- Kris Salata Ku teorii żywości. Teatr piryczny
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ: WŁOSKA PERSPEKTYWA
- Florinda Cambria Sztuki dynamiczne – symbol wszelkiego poznania
- Antonio Attisani Przeformułować podstawową zasadę. Ścieżka neodramatyczna
- Carlo Sini Reszta jest muzyką
- Vincenzo Vitiello Czy filozofia powinna wrócić do teatru?
- Antonio Attisani Pytania, odpowiedzi, pytania
- Massimo Adinolfi Spotkanie z teatrem
- Carlo Sini Moc dyskursu
SPOJRZENIA
- Olivero Ponte di Pino Poziomy rzeczywistości. Nażywość „online” i „offline”
REAKCJE
- Emilia Kolinko „Nie, nie”. O „Dziennikach wypraw 1938–1939” Juliusza Osterwy
- Mirosław Kocur Uwikłana – antropolożka u Hucułów
- Katarzyna Lemańska Zaftig
- Jan Karow Byle upolitycznić
- Anna Kowalcze-Pawlik „Gdzieś, kiedyś, coś zginęło, ale nie można o tym opowiedzieć”