2024-12-05
2024-12-05
PERFORMER 28/2024 (proj. Barbara Kaczmarek)
Dariusz Kosiński

Po. Przed?

Zacząć trzeba od cytatu, bo cytat się pcha do głowy i nie odpuszcza:

„Czy ten człowiek może nam być bliski?”. Nam, którzyśmy go nie widzieli i nie doznawali jego wdzięku. Którzyśmy go nigdy nie czcili jak bożyszcza. Którzy nigdy nie byliśmy i nie jesteśmy jego uczniami. […] A przekazy jego współpracowników są bardzo różne. A na ogół, rzeczywiście, może zbyt kultowe i przez to nieprzekonujące. I kiedy sobie zadawałem to pytanie, ono mi się sformułowało nieco inaczej; nie: „Czy my możemy odczuwać bliskość tego człowieka”, tylko: „Dlaczego ją odczuwam?”. Bo ją odczuwam. Intensywnie ją odczuwam, od lat ją odczuwam […].

Leszek Kolankiewicz

Gnostyk na katedrze (antropologia teatralna Grotowskiego w Collège de France)

Wykłady z antropologii w Collège de France – najbardziej prestiżowej francuskiej placówce naukowej – kojarzą się w pierwszym rzędzie z Claude’em Lévi-Straussem, który przez prawie ćwierć wieku, od 1959 do 1982 roku, wygłaszał je na Katedrze antropologii społecznej.

Koryna Dylewska

Praktyka jogi Jerzego Grotowskiego

W prywatnym archiwum Kazimierza Grotowskiego znajdującym się w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu zachowały się odręczne notatki Jerzego Grotowskiego z lat 1959–1960 opatrzone rysunkami asan. Materiał ten stanowi dziś unikatowe świadectwo praktyki jogi Grotowskiego.

Maryla Zielińska

Mariano Grotovsky. Przyczynek do biografii ojca Jerzego Grotowskiego

W sobotę 17 lipca 1954 roku przechodnie, którzy znaleźli się w centrum Asunción, stali się gośćmi niezwykłej wystawy, która zmieniła koleje paragwajskiej sztuki.

Wanda Świątkowska

Mosteczek. Wspomnienie o Marii Osterwie-Czekaj (1942–2024)

W 2021 roku Maria Osterwa-Czekaj wydała autobiograficzno-wspomnieniową książkę zatytułowaną skromnie Streszczenie (z podtytułem: Trochę wspomnień – trochę faktów – trochę emocji), w której opowiada historię swojej rodziny, przeplatając ją zapiskami o aktualnych, codziennych zdarzeniach, komentarzami, notatkami z lektur, uwagami o świecie.

DZIAŁO SIĘ W INSTYTUCIE 2024

Magda Tuka

Alchemiczne procesy spalania

Weronika Orawiec

Ku tęsknotom i pragnieniom. W jaki sposób Jerzy Grotowski może dziś towarzyszyć osobom wchodzącym w polski teatr

Wiktor Moraczewski

Teatr Chorea w dialogu z Grotowskim. Próby odwrotów i powrotów

Małgorzata Bylica

Jerzy Grotowski jako bohater dramatów. Kreacje Jerzego Grotowskiego w Kwartetach otwockich Tadeusza Słobodzianka

Anna Jamrozek-Sowa

Nauczycielka. Sceny z życia Emilii Kozłowskiej, po mężu Grotowskiej

Dominik Łaciak

Spotkanie z „naturą” u Jerzego Grotowskiego i Ralpha Waldona Emersona

Kiedy na początku lat siedemdziesiątych Jerzy Grotowski niemal triumfalnie obwieścił „wyjście z teatru”, jego celem, jak zaznaczał, była paląca potrzeba odbudowania relacji między ludźmi a otaczającą ich naturą. Podobne wezwanie – przy całej odmienności głównych założeń – blisko sto czterdzieści lat wcześniej rozbrzmiewało z ust trzydziestoparoletniego Ralpha Waldona Emersona, który tonem niewzruszonej pewności głosił konieczność harmonijnego życia z przyrodą i dostrzeżenia przepełniającej jej boskości.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego