POLECAMY
Jon McKenzie
Performuj albo… Od dyscypliny do performansu
przełożył i wstępem opatrzył Tomasz Kubikowski
Universitas, Kraków 2011
Niewiarygodnie mądra, prowokująca i ważna (Jannelle Reielt, University of California)
Nie dziwi fakt, że Performuj albo… McKenziego wywarło podobny wpływ jak Performatyka Schechnera – bardziej przy tym na profesorów, wykładowców czy doktorantów niż studentów […] Retoryczne rozigranie w pełni służy celom wywodu McKenziego, mądrze kontrastując z historyczną determinacją paradygmatów, o których mowa w pierwszej części książki (Baz Kershaw, „New Theatre Quarterly”
Jean-Marie Pradier
Ciało widowiskowe. Etnoscenologia sztuk widowiskowych
przełożyła Kinga Bierwiaczonek
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
Zbigniew Cynkutis
Aktor. Animator twórczych procesów
Wydział Aktorski PWSFTviT, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej
Łódź 2012
Magda Romanska
The post-taumatic theatre of Grotowski and Kantor. History and Holocaust in „Akropolis” and „Dead Class”
with a Foreword by Kathleen Cioffi
Anthem Press, London – New Jork – Delhi 2012
„Didaskalia. Gazeta teatralna” nr 112 Grudzień 2012
W numerze m.in.:
GROTOWSKI
Agata Adamiecka-Sitek: Grotowski, kobiety i homoseksualiści
Autorka analizuje spektakl Jerzego Grotowskiego Apocalypsis cum figuris (Teatr Laboratorium we Wrocławiu, prem. I wersji: 19 VII 1968) w kontekście agonu płci. Wbrew kanonicznym interpretacjom, Adamiecka-Sitek przeprowadza analizę kobiecości i męskości w dziele Grotowskiego, unaoczniając swego rodzaju dramatyzację mizoginistycznego dyskursu psychoanalizy, a także męskiej homoseksualności i rodzaju erotyki mistycznej.
„Zeszyty Naukowe PWST”
W numerze między innymi materiały ze współorganizowanej przez Państwową Szkołę Teatralną i Instytut Grotowskiego konferencji „Żywe słowo w teatrze" (20 X 2011):
Jecek Romanowski: Wprowadzenie
Grzegorz Godlewski: Tradycyjne źródła sztuki słowa żywego
Krzysztof Rutkowski: „Człowiek myśli całym ciałem". Działanie Adama Mickiewicza w świetle antropologii Gestu Marcela Jousse'a
Maria Prussak: Wyspiański – słowa żywe, słowa wykradzione
Dariusz Kosiński: Żywosłowie – zapomniane marzenia porzuconego patrona
Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera
W pułapce przeciwieństw. Ideologie tożsamości
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo, Warszawa 2012
Erika Fischer-Lichte
Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania
przełożyli Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera
pod redakcją Franka Raddatza
przełożyli Mateusz Mateusz Borowski i Małgorza Sugiera
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
Mirosław Kocur
Teatr bez teatru. Performanse w Anglii Wschodniej u schyłku średniowiecza
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
Wydanie dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz ze środków Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego przeznaczonych na badania naukowe
Nikos Kazantzakis
Raport dla El Greca
przełożył Tomasz Wierzbowski
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
Raport dla El Greca to ubrana w poetycką formę wyznania duchowa autobiogradia Nikosa Kazantzakisa (1883–1957), autora m.in. głośnych powieści Grek Zorba, Ostatnie kuszenie Chrystusa czy Chrystus ukrzyżowany po raz wtóry.
Tadashi Suzuki
Czym jest teatr?
Przekład z języka japońskiego Anna Sambierska, wstęp i redakcja naukowa Henryk Lipszyc
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
Eugenio Barba
Spalić dom. Rodowód reżysera
Przekład Anna Górka
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Wrocław – Warszawa 2011
Jacques Lecoq
Ciało poetyckie. Nauczanie twórczości teatralnej
przełożyła Magdalena Hasiuk-Świerzbińska, konsultacja Katarzyna Regulska
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2011
Serge Ouaknine
„Książę Niezłomny”. Studium i rekonstrukcja spektaklu Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium
przełożył Juliusz Tyszka
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2011
Gdy przyjechałem do wrocławskiego Teatru Laboratorium w styczniu 1966 roku, Książę Niezłomny był dopiero co ukończony. Spektakl wyraźnie ewoluował, aż do swej ostatecznej formy. Przez długi czas jego wewnętrzna budowa i technika pozostawały mi obce. Po roku praktycznego stażu i obserwacji Grotowski poprosił mnie o odtworzenie scenariusza.
Zygmunt Molik’s Voice and Body Work: The Legacy of Jerzy Grotowski
Giuliano Campo with Zygmunt Molik
Routledge, London and New York 2010
Ludwik Flaszen
Grotowski & Company
translated by Andrzej Wojtasik with Paul Allain, edited with the assistance of Monika Blige and with a tribute by Eugenio Barba and an introduction by Paul Allain
Icarus Publishing Enterprise, Holstebro – Malta – Wrocław 2010
Rena Mirecka. Teatr człowieczy. Maciej Stawiński: 30 fotografii z lat 1980–2010
Projekt graficzny Małgorzata Laszczak
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2011
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Albo…
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Katarzyna Woźniak Z perspektywy Apeninu. Historia
- Carla Pollastrelli Z Wrocławia do Pontedery. Mistrz na wychodźstwie
- Mirella Schino Problemy proroków
- Anna Trzewiczek Amerykańska awangarda tańca
- Yvonne Rainer Kilka retrospektywnych uwag na temat tańca na 10 osób i 12 materacy...
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Jon McKenzie Objawienia dr. Kx4L3NDJ3Ra [wideo]
- Jean-Marie Pradier Jerzy Grotowski – między nauką, sztuką a duchowością
- Maria Shevtsova Socjologia teatru: problemy i perspektywy
- Ian Watson A Brief Introduction
- Ben Hjorth, Kamila Janaszkiewicz, and Wojciech Kowalczyk Katyń Memorial. Light and Dark: a performance (re)presentation
- Mila Szczecina, Marek Pieniążek, and Victor Adorjan The Panorama Racławicka: a Battleground for Identity
- Jan-Kåre Breivik, Robert Kielawski, Hana Resigová The White Stork Synagogue Project: Visible and invisible barriers/borders
- Elizabeth Crarer, Maite Tarazona Garrido, and Katarzyna Janyszek The Labyrinth. In Search of the Grotowski Institute (an exercise in applying performance analysis)
- Marco De Marinis Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem?
- Dariusz Kosiński Grotowski i performatyka – pierwsze przybliżenia
REAKCJE
- Piotr Olkusz Etnoscenologia
- Dariusz Kosiński Ustanawianie ciała – etnoscenologiczna historia teatru Zachodu według Jeana-Marie Pradiera
- Jakub Papuczys Jaka piękna katastrofa
- Katarzyna Lemańska Teatr rozszerzony Wojtka Ziemilskiego