POLECAMY
Ludwik Flaszen
Grotowski & Company. Źródła i wariacje
Wstęp Eugenio Barba, redakcja Monika Blige
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2014
Beata Guczalska
Aktorstwo polskie. Generacje
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie
Kraków 2014
Doclean Connellan
Aktor i cel
Przełożyły Jadwiga Murczyńska i Iga Noszczyk
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie
Kraków 2009
Kristin Linklater
Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie
Kraków 2011
Konstantin Stanisławski
Praca aktora nad rolą. Materiały do książki
Przełożył Jerzy Czech
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie
Kraków 2011
Działać znaczy Tworzyć... Nie wiem, czy tak dokładnie brzmią słowa mistrza Stanisławskiego – może to moja wersja, ale powstała po ponownym przeczytaniu mocno uaktualnionej Pracy aktora nad rolą w nowym tłumaczeniu pana Jerzego Czecha, które jeszcze raz ukazało moc METODY.
Konstantin Stanisławski
Praca aktora nad sobą
Wydanie II, dwutomowe
Przełożył Jerzy Czech
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie
Kraków 2014
Ryszard Bolesławski
Aktorstwo. Sześć pierwszych lekcji
Przełożył Mirosław Połatyński
Toronto 2013
Pierwsze polskie wydanie książki autorstwa cenionego aktora i reżysera, Ryszarda Bolesławskiego Acting: The First Six Lessons.
Jest to zapis sześciu dialogów – każdy stanowi ważną lekcję dla adeptów sztuki aktorskiej. W publikacji znajdziemy także informacje o Ryszardzie Bolesławskim – Polaku, który zmienił Hollywood.
Serdecznie polecam. Wszystkim. Nie tylko tym, którzy poważnie szykują się do uprawiania aktorstwa. (Janusz Gajos)
Dawid Mamet
Prawda i fałsz. Herezje i zdrowy rozsądek w aktorstwie
Przełożył Tomasz Szafrański
Wydawnictwo Filmowe 2014
David Mamet, wielokrotnie nagradzany dramaturg, reżyser i wykładowca, napisał szczerą, łamiącą konwenanse i pełną bezlitośnie celnych obserwacji książkę.
Prawda i fałsz nie pozostawia suchej nitki na aktorskich tradycjach, zasadach i przyzwyczajeniach, w zamian oferując aktorom użyteczną wiedzę:
- jak przygotowywać się do roli,
- jak pracować z tekstem,
- jak podchodzić do przesłuchań i prób,
- jak myśleć o scenie,
- jak rozmawiać z agentami
Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym
Wybór, redakcja, wstęp, bibliografia i noty Jadwiga Majewska
Przełożyli: Anna W. Brzezińska, Marzena Chojnowska, Michał Jankowski, Agnieszka Kamińska, Beata Kowalczyk, Jadwiga Majewska, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Ścibor, Elżbieta Tomczyk, Jarosław Wójtowicz
Korporacja Ha!art, Kraków 2013
Zbigniew Cynkutis
Aktor. Animator twórczych procesów
Wydział Aktorski PWSFTviT, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej
Łódź 2012
Jerzy Grotowski
Teksty zebrane
Redakcja: Agata Adamiecka-Sitek, Mario Biagini, Dariusz Kosiński, Carla Pollastrelli, Thomas Richards, Igor Stokfiszewski
Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Warszawa 2012
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Po wielu latach starań i przygotowań trafia do Czytelników liczący ponad tysiąc stron tom zawierający Teksty zebrane Jerzego Grotowskiego.
Virginie Magnat
Grotowski, Woman and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women
Routledge, London and New York 2013
Series: Routledge Advances in Theatre & Performance Studies
Georges Banu
Peter Brook. Ku teatrowi pierwszemu
Przełożył Maciej Kaziński
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2013
Ta książka opowiada o drodze. O drodze, jaką przebył Peter Brook w teatrze Bouffes du Nord, od Tymona Ateńczyka do Hamleta.
Tysiąc i jedna noc. Związki Odin Teatret z Polską
Wstęp i redakcja: Zofia Dworakowska, opracowanie: Monika Blige
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2014
Książka wydana z okazji 50-lecia Odin Teatret
Jedną z podstawowych nauk, jaką można wynieść z Odin Teatret, to niepodważalna zasada barteru – „nie ma nic za darmo”.
Iwo Gall – redutowiec artysta teatru
Pod redakcją Anny Wypych-Gawrońskiej, Elżbiety Wróbel i Joanny Warońskiej
Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza
Częstochowa 2014
Maria i Edmund Wiercińscy
Korespondencje
T. 1: 1925–1944
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Warszawa 2014
Maria i Edmund Wiercińscy
Korespondencje
T. 2: 1946–1957
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Warszawa 2014
Grotowski – narracje
Zespół redakcyjny: Agata Chałupnik, Zofia Dworakowska, Małgorzata Terlecka-Reksnis, Joanna Woźnicka
Wstęp i redakcja naukowa: Leszek Kolankiewicz
Uniwersytet Warszawski, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Warszawa – Wrocław 2013
Ludwik Flaszen: Grotowski dla oczu świata był człowiekiem bardzo poważnym, raczej trudnym, zasadniczym. Natomiast w rozmowach ze mną był swobodniejszy i skłonny do autoironii. Myślę, że ja mu dobrze służyłem za piorunochron. Element ironii, niewidocznego, ukrytego humoru należał do jego alchemii twórczej.
Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie
Pod redakcją Moniki Kwaśniewskiej i Grzegorza Niziołka
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- Dariusz Kosiński Strona aktora
- Georges Banu Ryszard Cieślak, Ikar teatru
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Piotr Olkusz Jacques Copeau – pojemny język
- Jacques Copeau Do młodzieży
- Jean Dasté Teatr i ryzyko
- Maria Riccarda Bignamini Spotkanie z Grotowskim [Pontedera 1989]
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Wadim Szczerbakow Plastyczne ucieleśnienie paradoksu
- Małgorzata Jabłońska Biomechanika – trening aktorski w paradygmacie przygotowanego doświadczenia
- Maria Shevtsova Meyerholdowski wymiar twórczości współczesnych reżyserów
- Olga Drygas Widoczny brak. O (nie)obecności aktora w szkicach i tekstach Adolphe’a Appii
- Katarzyna Jewtuch „A kto wie, może jeszcze przyjdzie w teatrze czas kobiet?" – kobiecość w „Sprawie Moniki" Marii Morozowicz-Szczepkowskiej
- Tomasz Kaczorowski Studentów reforma rzeczywistości. Warsztat aktorski w teatrach studenckich lat 50. i 60. na przykładzie programu „Radość poważna" gdańskiego teatrzyku Bim-Bom
- Daria Kubisiak Aktorstwo w dramacie Heinera Müllera
- Aleksandra Konarska Kostiumy utrudniające ruch jako środek aktorskiego wyrazu
- Anna Duda Relacja myślenia i działania w pracy tancerza-aktora. Fizyczne i intelektualne uobecnienie ciała na scenie
REDUCIE NA STULECIE
REAKCJE
- Michał Mizera Drzewo Kraków
- Karina Janik Spotkania z niezwykłymi kobietami
- Karolina Wycisk Teoria w procesie