Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie

Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie

Pod redakcją Moniki Kwaśniewskiej i Grzegorza Niziołka

Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012

„Zła pamięć” i wszelkie wywoływane tym określeniem skojarzenia odnoszą się do nowych narracji historycznych w teatrze i dramacie, niosących ze sobą takie naruszenia porządku symbolicznego, które mogą budzić lęk, wywoływać oburzenie, ale także – co ważne – pobudzać krążenie energii społecznej, zdumiewać innowacyjnością, zaskakiwać żywiołem „niepoprawnych” opowieści. A więc „zła pamięć” nie musi być czymś złym. W polu zainteresowania mogą znaleźć się fantazje na temat przeszłości, teraźniejszości i przyszłości (u podstaw których leży właśnie zjawisko „złej pamięci”), wszelkie formy niepamięci, życiodajne i śmiercionośne procesy zapominania, ale również strategie polityki pamięci. (fragment Wstępu)

Większość publikowanych w książce tekstów pochodzi z konferencji naukowej Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie zorganizowanej przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytut im. Jerzego Grotowskiego i redakcję „Didaskaliów” w dniach 12–13 maja 2011.

POLECONE EKSPRESEM

Ludwik Flaszen, Grotowski & Company. Źródła i wariacje
Aktorstwo polskie. Generacje
Aktor i cel
Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową
Praca aktora nad rolą. Materiały do książki
Praca aktora nad sobą
Aktorstwo. Sześć pierwszych lekcji
Prawda i fałsz. Herezje i zdrowy rozsądek w aktorstwie
Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym
Aktor. Animator twórczych procesów
Jerzy Grotowski, Teksty zebrane
Grotowski, Woman and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women
Peter Brook. Ku teatrowi pierwszemu
Tysiąc i jedna noc. Związki Odin Teatret z Polską
Iwo Gall – redutowiec artysta teatru
Korespondencje
Korespondencje
Grotowski – narracje
Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie