Prawda i fałsz. Herezje i zdrowy rozsądek w aktorstwie
Przełożył Tomasz Szafrański
Wydawnictwo Filmowe 2014
David Mamet, wielokrotnie nagradzany dramaturg, reżyser i wykładowca, napisał szczerą, łamiącą konwenanse i pełną bezlitośnie celnych obserwacji książkę.
Prawda i fałsz nie pozostawia suchej nitki na aktorskich tradycjach, zasadach i przyzwyczajeniach, w zamian oferując aktorom użyteczną wiedzę:
- jak przygotowywać się do roli,
- jak pracować z tekstem,
- jak podchodzić do przesłuchań i prób,
- jak myśleć o scenie,
- jak rozmawiać z agentami
i o co to tak naprawdę chodzi w aktorstwie.
Mamet nie waha się mówić otwarcie, dlaczego jego zdaniem aktorzy muszą przestać nabierać się na głośno powtarzane banały, które uchodzą za prawdy fundamentalne w większości aktorskich szkół i kursów.
Szkoły aktorskie, „interpretacja tekstu”, „pamięć emocjonalna”, „metoda Stanisławskiego” – David Mamet przystępuje do tych bożków współczesnego aktorstwa z młotem pneumatycznym, jednocześnie pokazując, na czym tak naprawdę polega prawdziwy heroizm i szlachetność aktorskiego rzemiosła. Uczy aktora, jak ma pozostawać wiernym treści sztuki, co jest ważne podczas przesłuchań i prób, jak sobie radzić z agentami i reżyserami, jak nawiązywać relację z publicznością i jak nie popaść w pułapki, które dla wielu oznaczają koniec kreatywnej drogi.
„Niczego się nie wypieraj, nic nie wymyślaj, mów głośno, stój prosto, daj sobie spokój ze szkołą aktorską”. Tymi słowy jeden z najbardziej oryginalnych współczesnych dramaturgów rozprawia się z zawodem aktora.
Prawda i fałsz bierze na celownik święte krowy przemysłu filmowego i teatralnego, stanowiąc bezcenny przewodnik dla współczesnego aktora.
Uważana za najlepszą i najbardziej praktyczną książkę na temat aktorstwa, budząca wielkie kontrowersje w środowisku filmu i teatru. Stanowi opracowanie teorii aktorstwa stworzonej przez Davida Mameta i aktora Williama H. Macy’ego pod nazwą estetyka praktyczna. Ze swojego wieloletniego doświadczenia teatralnego i filmowego Mamet wyniósł wizję aktorstwa odartego z wszelkiej magii, szamaństwa, oszustw, fałszywej szlachetności i sztuczności.
Definiuje zawód aktora jako pośrednika między autorem tekstu a publicznością.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA