POLECAMY
Jerzy Grotowski
Teksty zebrane
Redakcja Mario Biagini, Dariusz Kosiński, Carla Pollastrelli, Thomas Richards, Agata Adamiecka Sitek, Igor Stokfiszewski
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Wrocław – Warszawa 2012
Grotowski – narracje
Zespół redakcyjny: Agata Chałupnik, Zofia Dworakowska, Małgorzata Terlecka-Reksnis, Joanna Woźnicka
Wstęp i redakcja naukowa: Leszek Kolankiewicz
Uniwersytet Warszawski, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Warszawa – Wrocław 2013
Ludwik Flaszen: Grotowski dla oczu świata był człowiekiem bardzo poważnym, raczej trudnym, zasadniczym. Natomiast w rozmowach ze mną był swobodniejszy i skłonny do autoironii. Myślę, że ja mu dobrze służyłem za piorunochron. Element ironii, niewidocznego, ukrytego humoru należał do jego alchemii twórczej.
Zbigniew Osiński
Spotkania z Jerzym Grotowskim. Notatki, listy, studium
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2013
Jerzy Grotowski, jeden z najwybitniejszych artystów światowego teatru w XX wieku, był człowiekiem spotkań. Można powiedzieć, że jego droga w sztuce realizowała się poprzez spotkania z ludźmi. Książkę wypełniają notatki ze spotkań autora z Grotowskim, listy różnych osób do Zbigniewa Osińskiego, dotyczące Jerzego Grotowskiego, listy Grotowskiego do Osińskiego, a także studium Dzieło Jerzego Grotowskiego jako przedmiot badań, w którym autor podejmuje próbę swoistego podsumowania swojej przygody z twórczością Grotowskiego.
Grzegorz Nizołek
Polski teatr Zagłady
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Warszawa 2013
Polski teatr Zagłady to propozycja nowej perspektywy oglądu polskiego teatru. I zarazem pierwsza w Polsce monografia poświęcona problematyce teatru Zagłady.
Kris Salata
The Unwritten Grotowski. Theory and Practice of the Encounter
Routledge, London and New York 2013
Series: Routledge Advances in Theatre & Performance Studies
A cura di Maria D’Ambrosio
Teatro e parateatro come pratiche educative. Verso una pedagogia delle arti
Liguori Edidtore, Napoli 2013
Virginie Magnat
Grotowski, Woman and Contemporary Performance. Meetings with Remarkable Women
Routledge, London and New York 2013
Series: Routledge Advances in Theatre & Performance Studies
Małgorzata Leyko
Teatr w krainie utopii. Monte Verità, Mathildenhöhe, Hellerau, Goetheanum, Bauhaus
Wydawnictwo słowo obraz/terytoria
Gdańsk 2013
Marta Kufel
„Błędne Betlejem” Tadeusza Kantora
Księgarnia Akademicka, Kraków 2013
Błędne Betlejem można potraktować jako interpretację ostatniego etapu całokształtu działalności Tadeusza Kantora lub próbę opisu dynamiki uruchamianych przez Kantora w swoim Dziele wyobrażonych wzorców struktur obecności.
Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie
Pod redakcją Moniki Kwaśniewskiej i Grzegorza Niziołka
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
Zbigniew Cynkutis
Aktor. Animator twórczych procesów
Wydział Aktorski PWSFTviT, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej
Łódź 2012
Ireneusz Guszpit
Dwa teatry – dwa światy. Opowieści
Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2012
Tom […] zawiera pochodzące z ostatnich kilku lat teksty Ireneusza Guszpita snute wokół dwóch zespołów: Reduty i Ośrodka Praktyk Teatralnych ‘Gardzienice’. Nie jest to jednak książka o teatrze. I nie chodzi o to, że żaden z dwóch zespołów, którym jest poświęcona, nie ma w swojej nazwie słowa „teatr”, ale o to przede wszystkim, że pisząc o nich, Ireneusz Guszpit pisze raczej o sobie i świecie, czy też – dokładniej – o sobie myślącym o świecie poprzez myślenie o teatrze”. (fragment wstępu Dariusza Kosińskiego)
Juliusz Osterwa
Raptularz kijowski
wstęp i opracowanie Ireneusz Guszpit
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2011
Wykłady o teatrze/Лекції про театр
wstęp Dariusz Kosiński, redakcja naukowa Wanda Świątkowska, Hanna Wesełowska
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Centrum im. Łesia Kurbasa, Kijów-Wrocław 2010
Publikacja jest efektem współpracy Centrum Łesia Kurbasa w Kijowie i Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. W ramach projektu _PolskaKulturaUkraina_, zrealizowanego w 2010 roku, w Kijowie odbył się cykl wykładów na temat współczesnego teatru polskiego (wrzesień-październik), natomiast we Wrocławiu została zorganizowana jednodniowa sesja dotycząca teatru ukraińskiego (29 listopada).
Erika Fischer-Lichte
Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania
przełożyli Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera
pod redakcją Franka Raddatza
przełożyli Mateusz Mateusz Borowski i Małgorza Sugiera
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
Mirosław Kocur
Teatr bez teatru. Performanse w Anglii Wschodniej u schyłku średniowiecza
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
Wydanie dofinansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz ze środków Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego przeznaczonych na badania naukowe
Tadashi Suzuki
Czym jest teatr?
Przekład z języka japońskiego Anna Sambierska, wstęp i redakcja naukowa Henryk Lipszyc
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012
L’anthropologie théâtrale selon Jerzy Grotowski
Sous la direction de Jarosław Fret et Michel Masłowski
Édition de l’Amandier, 2013
Bogna Paprocka-Podlasiak
„Faust" J.W. Goethego na scenach polskich. Grotowski – Szajna – Jarocki
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012
Ludwik Flaszen
Grotowski & Company
translated by Andrzej Wojtasik with Paul Allain, edited with the assistance of Monika Blige and with a tribute by Eugenio Barba and an introduction by Paul Allain
Icarus Publishing Enterprise, Holstebro – Malta – Wrocław 2010
Zygmunt Molik’s Voice and Body Work: The Legacy of Jerzy Grotowski
Giuliano Campo with Zygmunt Molik
Routledge, London and New York 2010
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- Dariusz Kosiński Pytania o Reformę. Pytania o teatr
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ: WIELKA? REFORMA? TEATRU?
- Wanda Świątkowska Łeś Kurbas – europejski reformator teatru ukraińskiego
- Łeś Kurbas Młody Teatr (Geneza – zadania – drogi)
- Łeś Kurbas Drogi Berezila i problemy faktury
- Hana Reisigová Emil František Burian: czechosłowacki rewolucjonista teatru
- Wanda Świątkowska Dwie koncepcje „Hamleta" według pomysłu Stanisława Wyspiańskiego – z racji odnalezionego listu Tadeusza Kudlińskiego do Juliusza Osterwy
- Dariusz Kosiński Słowo wstępu
- Nina Karniej „Ciało ma być jak glina, marmur, spiż”. Juliusza Osterwy rzeźba dysząca
- Tomasz Kaczorowski Co by było, gdyby Limanowskiego potraktować poważnie? Rzecz o zamyśle inscenizacyjnym Krakusa Norwida (1914)
- Marta Natalia Przywara Reformator Smiļģis
- Katarzyna Lemańska, Karolina Wycisk Co ze Schlemmerowskiego ducha? O przestrzeni teatralnej według koncepcji teoretyka Bauhausu
- Katarzyna Peplińska Kultura, organizacja, technika: biomechanika Wsiewołoda Meyerholda w perspektywie performatycznej
- Zofia Smolarska Jak bliska ciału aktorki reforma?
- Anna Gręda Ślady Brechta w „Mauzerze” Terzopoulosa
- Bartosz Frąckowiak Performatywna genealogia