Słowo wstępu
W dniach 7–8 czerwca 2013 roku w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego odbyła się konferencja wieńcząca projekt „Wielka? Reforma? Teatru?” realizowany w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań. Uczestnikom jego grupy roboczej zaproponowaliśmy przygotowanie i przedstawienie własnych prezentacji lub referatów odwołujących się do problemów podejmowanych w ciągu całorocznych spotkań. Na to zaproszenie z różnych względów odpowiedziała tylko część uczestników (udział w konferencji nie był obowiązkowy), ale był to odzew znaczący, a efekty, czyli same prezentacje, stanowiły wielce interesujący materiał, także do dyskusji, w której zaproszonymi partnerami uczestników byli profesorowie Krystyna Duniec i Lech Sokół z Instytutu Sztuki PAN w Warszawie.
Prezentowane w tej części siódmego numeru „Performera” teksty wybranych wystąpień (nie wszystkie prezentacje zostały ostatecznie przekształcone w wersje do publikacji) ukazują całe rozległe spektrum tematów, metodologii i stylów prezentacji. Nie układają się one w jakieś tematyczne ciągi, więc i redakcja zrezygnowała z nadawania im choćby znamion spójności. Publikujemy je jako udane próby mierzenia się z całym bogactwem zagadnień otwieranych przez projekt Otwartego Uniwersytetu, jako jego rezultat, a zrazem jako zaproszenie dla wszystkich myślących o wzięciu udziału w kolejnych edycjach.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Pytania o Reformę. Pytania o teatr
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ: WIELKA? REFORMA? TEATRU?
- Wanda Świątkowska Łeś Kurbas – europejski reformator teatru ukraińskiego
- Łeś Kurbas Młody Teatr (Geneza – zadania – drogi)
- Łeś Kurbas Drogi Berezila i problemy faktury
- Hana Reisigová Emil František Burian: czechosłowacki rewolucjonista teatru
- Wanda Świątkowska Dwie koncepcje „Hamleta" według pomysłu Stanisława Wyspiańskiego – z racji odnalezionego listu Tadeusza Kudlińskiego do Juliusza Osterwy
- Dariusz Kosiński Słowo wstępu
- Nina Karniej „Ciało ma być jak glina, marmur, spiż”. Juliusza Osterwy rzeźba dysząca
- Tomasz Kaczorowski Co by było, gdyby Limanowskiego potraktować poważnie? Rzecz o zamyśle inscenizacyjnym Krakusa Norwida (1914)
- Marta Natalia Przywara Reformator Smiļģis
- Katarzyna Lemańska, Karolina Wycisk Co ze Schlemmerowskiego ducha? O przestrzeni teatralnej według koncepcji teoretyka Bauhausu
- Katarzyna Peplińska Kultura, organizacja, technika: biomechanika Wsiewołoda Meyerholda w perspektywie performatycznej
- Zofia Smolarska Jak bliska ciału aktorki reforma?
- Anna Gręda Ślady Brechta w „Mauzerze” Terzopoulosa
- Bartosz Frąckowiak Performatywna genealogia