POLECAMY
Dariusz Kosiński
Grotowski. Profanacje
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2015
Widząc zasadniczą odmienność myślenia i praktyki Grotowskiego, proponuję jego stosunek do mitów i świętych polskich figur widzieć jako akty profanacji, w rozumieniu zaproponowanym przez Giorgia Agambena.
Peter Brook
Z Grotowskim. Teatr jest tylko formą
Książka wydana z okazji 90. urodzin artysty
Redakcja: Paul Allain, Georges Banu, Grzegorz Ziółkowski
Opracowanie: Grzegorz Ziółkowski
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2015
Ludwik Flaszen
Grotowski & Company. Źródła i wariacje
Wstęp Eugenio Barba, redakcja Monika Blige
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2014
Tysiąc i jedna noc. Związki Odin Teatret z Polską
Wstęp i redakcja: Zofia Dworakowska, opracowanie: Monika Blige
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2014
Książka wydana z okazji 50-lecia Odin Teatret
Jedną z podstawowych nauk, jaką można wynieść z Odin Teatret, to niepodważalna zasada barteru – „nie ma nic za darmo”.
Georges Banu
Peter Brook. Ku teatrowi pierwszemu
Przełożył Maciej Kaziński
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2013
Ta książka opowiada o drodze. O drodze, jaką przebył Peter Brook w teatrze Bouffes du Nord, od Tymona Ateńczyka do Hamleta.
Zbigniew Osiński
Jerzy Grotowski’s Journeys to the East
Translated by Andrzej Wojtasik and Kris Salata, Icarus Publishing Enterprise [IJG1] and Routledge, 2014
Jerzy Grotowski’s Journeys to the East is an unusual collection of facts, quotations, and commentaries documenting the real and metaphorical journeys of the Polish theatre director and 'teacher of performers’ into a geographical and cultural dimension which we used to and still call the Orient.
Jerzy Grotowski
Teksty zebrane
Redakcja: Agata Adamiecka-Sitek, Mario Biagini, Dariusz Kosiński, Carla Pollastrelli, Thomas Richards, Igor Stokfiszewski
Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Warszawa 2012
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Po wielu latach starań i przygotowań trafia do Czytelników liczący ponad tysiąc stron tom zawierający Teksty zebrane Jerzego Grotowskiego.
Franco Ruffini
Theatre and Boxing: The Actor Who Flies
Translated by Paul Warrington, Icarus Publishing Enterprise [IJG1] and Routledge, 2014
This book tells the story of a revolution in the work of the actor during the early and mid-20th century, a period in which the focus of theatrical interest shifted from the emotions to the body.
Grotowski – narracje
Zespół redakcyjny: Agata Chałupnik, Zofia Dworakowska, Małgorzata Terlecka-Reksnis, Joanna Woźnicka
Wstęp i redakcja naukowa: Leszek Kolankiewicz
Uniwersytet Warszawski, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Warszawa – Wrocław 2013
Ludwik Flaszen: Grotowski dla oczu świata był człowiekiem bardzo poważnym, raczej trudnym, zasadniczym. Natomiast w rozmowach ze mną był swobodniejszy i skłonny do autoironii. Myślę, że ja mu dobrze służyłem za piorunochron. Element ironii, niewidocznego, ukrytego humoru należał do jego alchemii twórczej.
Eugenio Barba
Spalić dom. Rodowód reżysera
Przekład Anna Górka
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Wrocław – Warszawa 2011
Serge Ouaknine
„Książę Niezłomny”. Studium i rekonstrukcja spektaklu Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium
przełożył Juliusz Tyszka
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2011
Gdy przyjechałem do wrocławskiego Teatru Laboratorium w styczniu 1966 roku, Książę Niezłomny był dopiero co ukończony. Spektakl wyraźnie ewoluował, aż do swej ostatecznej formy. Przez długi czas jego wewnętrzna budowa i technika pozostawały mi obce. Po roku praktycznego stażu i obserwacji Grotowski poprosił mnie o odtworzenie scenariusza.
Ludwik Flaszen
Grotowski & Company
translated by Andrzej Wojtasik with Paul Allain, edited with the assistance of Monika Blige and with a tribute by Eugenio Barba and an introduction by Paul Allain
Icarus Publishing Enterprise, Holstebro – Malta – Wrocław 2010
Słowacki/Grotowski. Rekontekstualizacje
pod redakcją Dariusza Kosińskiego i Wandy Świątkowskiej
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2010
Związki między Słowackim i Grotowskim są głębsze i istotniejsze niż tylko fakt, że drugi sięgał po teksty pierwszego. Z pewnością obu łączy przecież niezwykła dynamika postawy twórczej, obejmującej i „życie”, i „sztukę”.
Pedro Calderón de la Barca/Juliusz Słowacki
El príncipe constante-Książę Niezłomny
wstęp i opracowanie Beata Baczyńska
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2009
Książę Niezłomny (Z Calderona de la Barca). Tragedia we trzech częściach Juliusza Słowackiego – przekład siedemnastowiecznego hiszpańskiego dramatu i arcydzieło polskiego romantyzmu – to utwór wyjątkowy, który dzięki Teatrowi Laboratorium stał się źródłem jednego z ważniejszych wydarzeń w historii teatru światowego XX wieku.
Renata M. Molinari
Dziennik Teatru Źródeł. Polska 1980
przekład Anna Górka
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2008
Spotkanie z Teatrem Laboratorium było dla mnie zawsze sprawdzianem: z nimi przeciw wielu, niekiedy przeciw sobie, przez nich do zrozumienia, do poznania.
Katarzyna Osińska
Jewgienij Wachtangow – co zostaje po artyście teatru?
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2008
Spektakle Wachtangowa wywoływały opór i zaskoczenie. Jednak na zawsze pozostaną one ironicznym i mądrym dowodem na to, że prawdziwa sztuka nie zna szkoły, że jest ona i romantyczna, i futurystyczna, i naturalistyczna, i lewicowa, i prawicowa, że absolutnie nigdy nie bywa aktualna i że zawsze wchodzi w relację ze współczesnością, że opiera się na fundamentach warsztatu i że potrafi rozkwitać emanującą ze sceny szczerością.
Pawieł Antokolski: Pamięci nauczyciela (1922)
Jerzy Grotowski
Ku teatrowi ubogiemu
Opracował Eugenio Barba, przedmowa Peter Brook, przekład z języka angielskiego Grzegorz Ziółkowski, redakcja wydania polskiego Leszek Kolankiewicz
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2007
Grzegorz Ziółkowski
Guślarz i eremita
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2007
Postrzegam twórczość Jerzego Grotowskiego w jej kolejnych odsłonach – Teatr Źródeł, Dramat Obiektywny i sztuka jako wehikuł – jako przemianę w działanie nostalgii za świetlistą nieskazitelnością, do której po urodzeniu (czytaj: wcieleniu) nie mamy już dostępu, gdyż oddziela nas od niej zasłona iluzji i zapomnienia.
Richard Schechner
Performatyka. Wstęp
Przekład: Tomasz Kubikowski. Redakcja przekładu: Marcin Rochowski
Ścieżka teatru i kultury – seria pod redakcją Moniki Blige i Grzegorza Ziółkowskiego
Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2006
Eugenio Barba, Nicola Savarese
Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru
Przełożyli: Jarosław Fret, Grzegorz Godlewski, Anna Górka, Grzegorz Janikowski, Agnieszka Jelewska-Michaś, Iwona Kurz, Marta Steiner, Grzegorz Ziółkowski. Redakcja wydania polskiego: Leszek Kolankiewicz
Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2005
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Sylwia Fiałkiewicz Świętujemy!
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Memoriał w sprawie utworzenia placówki muzealno-archiwalnej Teatru i Instytutu Laboratorium we Wrocławiu
- Janusz Degler A było to tak… Krótka historia powstania Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych (1984–1990)
- Zbigniew Osiński Projekt założeń programowych Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych we Wrocławiu
- Na innym biegunie. Ze Zbigniewem Osińskim i Stanisławem Krotoskim z wrocławskiego Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych rozmawia Mirosław Pęczak
- Zbigniew Osiński Do dyrektora Jarosława Freta i doktora Grzegorza Ziółkowskiego
- Rafał Bubnicki Zmiana warty. Rozmowa z Jarosławem Fretem, dyrektorem Ośrodka Grotowskiego we Wrocławiu
- We własnym sumieniu. Z Jarosławem Fretem i Grzegorzem Ziółkowskim, dyrektorami Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, rozmawia Jacek Kopciński
- Z tradycją ku przyszłości. Z Jarosławem Fretem i Dariuszem Kosińskim, Dyrektorami Instytutu Grotowskiego, rozmawiała Tatiana Drzycimska
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
REAKCJE
- Tadeusz Burzyński Źródło
- Tadeusz Burzyński Laboratorium humanistyki
- Adela Karsznia Między muzeum a uniwersytetem. Charakterystyka pierwszych lat działalności Ośrodka
- Grzegorz Ziółkowski Ośrodek, czyli jak złapać pstrąga
- Michał Mizera O nowe życie etyczne. O postawie badawczej Jerzego Grotowskiego i Dariusza Kosińskiego
Z ARCHIWUM
- Promocja Jerzego Grotowskiego na doktora honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego 10 kwietnia 1991 [wideo]
- Spotkanie z Peterem Brookiem w Ośrodku Grotowskiego 11 grudnia 1991 [wideo]
- Spotkanie z Mają Komorowską w Ośrodku Grotowskiego 15 maja 1994 [wideo]
- Spotkanie Jerzego Grotowskiego z dziennikarzami w Ośrodku 10 stycznia 1997 [audio]
- Spotkanie z Peterem Brookiem w Teatrze Polskim 9 marca 2005 [audio]
- „Cyrograf”. Spotkanie z Ludwikiem Flaszenem w czasie Festiwalu Gorzkie Żale 25 marca 2013 [audio]