Świętujemy!
W tym numerze „Performera” świętujemy 25-lecie powstania Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych. Dokładnie w momencie ukazania się numeru w sali, w której niegdyś Jerzy Grotowski wystawił Księcia Niezłomnego a potem Apocalypsis cum figuris, gromadzą się Założyciele, Dyrektorzy, Przyjaciele i ludzie współtworzący Ośrodek, by przypomnieć, że powstał 1 stycznia 1990 roku i uczcić ćwierćwiecze jego działalności. „Performer” również przyłącza się do tych obchodów – przypominając historię tego miejsca, ludzi go współtworzących i pokazując bogactwo realizowanego przez tę instytucję programu.
„To miejsce, w którym będziesz miała okazję porozmawiać przy kawie z Eugeniem Barbą” – mówił prof. Dariusz Kosiński, zachęcając mnie do przyjęcia propozycji pracy w Instytucie Grotowskiego na początku 2010 roku. Już w czasie studiów, przyjeżdżając z przyjaciółmi na wydarzenia przygotowywane jeszcze przez Ośrodek, wiedziałam, że to miejsce wymarzone dla każdego absolwenta teatrologii, każdego, kto marzy, by połączyć swoje pasje z pracą. „Wrocław – miasto spotkań” – mam wrażenie, że to hasło musiało powstać w samym sercu Wrocławia, pod adresem Rynek-Ratusz 27, tu, gdzie mieści się dawna siedziba Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, być może jeszcze za jego czasów – w końcu znany był z tego, że miał niezwykły dar gromadzenia wokół siebie ludzi z całego świata, zarówno tych ważnych, jak i młodych szukających odpowiedzi na istotne pytania. Także dziś, wokół siedziby Instytutu niemal o każdej porze, możecie spotkać mnóstwo ludzi, najczęściej spoza Wrocławia, często obcokrajowców, których ściąga zapewne nazwisko naszego patrona i wiedza, jaką tu mogą na jego temat zdobyć, ale również bieżąca działalność Instytutu – warsztaty, konferencje, seminaria.
Chcąc pokazać, jak się to wszystko zaczęło, przedrukowujemy w numerze dokumenty założycielskie Ośrodka, sięgamy do wywiadów z kolejnymi Dyrektorami Ośrodka i Instytutu na kolejnych etapach działalności tej instytucji i poprzez nie próbujemy opowiedzieć historię tego miejsca – czytelnik może sam ocenić na ile rzeczywistość i czas zweryfikowały założenia i plany kolejnych Dyrektorów na ile zaś praktyka plany owe przekroczyła.
Przywołujemy również teksty nieżyjącego już Tadeusza Burzyńskiego – kiedyś dobrego ducha tego miejsca – zapowiadającego i relacjonującego na łamach „Gazety Robotniczej” każde wydarzenie Ośrodka.
Sercem tego miejsca, jak mówią jednym głosem kolejni Dyrektorzy, jest Archiwum – to z niego wypływa inspiracja do tworzenia programu, to ono ściąga do Wrocławia badaczy i ludzi zainteresowanych teatrem z całego świata. W tym Archiwum często (choć nie zawsze) mają źródło wydawane od lat przez Instytut książki. Dziś jest to już nie tylko archiwum Grotowskiego i Teatru Laboratorium czy późniejszego Drugiego Studio Wrocławskiego, zawiera ono również bogatą dokumentacją działalności Ośrodka i Instytutu. Nagrania, które prezentujemy w tym numerze są tylko małą zapowiedzią, namiastką tego, z czym każdy zainteresowany może się zapoznać na miejscu.
Trudno o tym miejscu napisać w skrócie, trudno zamknąć je w formuły. Dla mnie osobiście to przede wszystkim ludzie, ich pasje i pomysły – każdy wnosi coś innego – kolejni Dyrektorzy realizując założenia programowe dodają jednak swojego, własnego charakteru tej instytucji. Na jej charakter wpływają też zapraszani goście – artyści, praktycy, profesorowie, badacze, którzy bądź to współtworzą poszczególne wydarzenia, bądź zaproszeni na rezydencję w siedzibach Instytutu – stają się współgospodarzami tego miejsca. Także pracownicy, zarówno Ci, którzy w tym miejscu są od jego początków jak i ci, którzy pojawiają się zaledwie na parę sezonów, każdy dodaje do tej instytucji swój własny kamyczek, zamieniając swoje pasje w pożytek dla innych. Nie możemy też zapomnieć o tych wszystkich młodych i starszych, którzy odpowiadają na nasze zaproszenie – biorą udział w warsztatach, seminariach, przychodzą na wystawy, koncerty, festiwale – to oni również sprawiają, że jest to instytucja pełna życia. To swoisty tygiel kultury, czy jak to najtrafniej chyba określił Tadeusz Burzyński w jednym z przywołanych przez nas tekstów o Ośrodku, „laboratorium praktyk humanistycznych”. Nawet nie próbuję wymieniać ich wszystkich z nazwiska – próbujemy jednak, choć część z nich – przywołać w publikowanych fotografiach. W dołączonej do numeru kronice Ośrodka i Instytutu znajdą Państwo listę wszystkich wydarzeń, którymi Ośrodek i Instytut dzielił się ze swoją publicznością.
Wraz z drugą Redaktorką, Wandą Świątkowską, świętujemy także ukazanie się 10. numeru „Performera”, dziękując wszystkim Autorom i Czytelnikom naszego pisma.
Pragniemy również podziękować, opuszczającemu nas, Redaktorowi Naczelnemu, Profesorowi Dariuszowi Kosińskiemu za czteroletnią współpracę oraz tworzenie profilu i charakteru „Performera”. Będziemy twórczo kontynuować to, co zaczęliśmy we trójkę w marcu 2011 roku.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- Sylwia Fiałkiewicz Świętujemy!
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Memoriał w sprawie utworzenia placówki muzealno-archiwalnej Teatru i Instytutu Laboratorium we Wrocławiu
- Janusz Degler A było to tak… Krótka historia powstania Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych (1984–1990)
- Zbigniew Osiński Projekt założeń programowych Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych we Wrocławiu
- Na innym biegunie. Ze Zbigniewem Osińskim i Stanisławem Krotoskim z wrocławskiego Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych rozmawia Mirosław Pęczak
- Zbigniew Osiński Do dyrektora Jarosława Freta i doktora Grzegorza Ziółkowskiego
- Rafał Bubnicki Zmiana warty. Rozmowa z Jarosławem Fretem, dyrektorem Ośrodka Grotowskiego we Wrocławiu
- We własnym sumieniu. Z Jarosławem Fretem i Grzegorzem Ziółkowskim, dyrektorami Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, rozmawia Jacek Kopciński
- Z tradycją ku przyszłości. Z Jarosławem Fretem i Dariuszem Kosińskim, Dyrektorami Instytutu Grotowskiego, rozmawiała Tatiana Drzycimska
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
REAKCJE
- Tadeusz Burzyński Źródło
- Tadeusz Burzyński Laboratorium humanistyki
- Adela Karsznia Między muzeum a uniwersytetem. Charakterystyka pierwszych lat działalności Ośrodka
- Grzegorz Ziółkowski Ośrodek, czyli jak złapać pstrąga
- Michał Mizera O nowe życie etyczne. O postawie badawczej Jerzego Grotowskiego i Dariusza Kosińskiego
Z ARCHIWUM
- Promocja Jerzego Grotowskiego na doktora honoris causa Uniwersytetu Wrocławskiego 10 kwietnia 1991 [wideo]
- Spotkanie z Peterem Brookiem w Ośrodku Grotowskiego 11 grudnia 1991 [wideo]
- Spotkanie z Mają Komorowską w Ośrodku Grotowskiego 15 maja 1994 [wideo]
- Spotkanie Jerzego Grotowskiego z dziennikarzami w Ośrodku 10 stycznia 1997 [audio]
- Spotkanie z Peterem Brookiem w Teatrze Polskim 9 marca 2005 [audio]
- „Cyrograf”. Spotkanie z Ludwikiem Flaszenem w czasie Festiwalu Gorzkie Żale 25 marca 2013 [audio]