Myślenie instytucją
W pierwszym roku dyrekcji Jana Klaty w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie – zupełnym przypadkiem – uczestniczyłam w rozmowie kilku profesorów filozofii z teatrologami, którzy zastanawiali się, kto z tej, budzącej w Krakowie wiele emocji, konfrontacji wyjdzie obronną ręką: Klata czy Instytucja. Spekulacje uciął teatrolog, stwierdzając, że owa Instytucja zdaje się przystrzygła już trochę Klacie widzialny znak jego nieprzystawania do mieszczańskiej rzeczywistości – przerzedzonego irokeza – co na początku wojny przechylało szalę na korzyść Instytucji. Finał tej batalii rozegrał się w 2017 roku, przy okazji konkursu na dyrektora Starego Teatru, w którym to może nie tyle sama instytucja Starego Teatru, ile władza, od której tak ten, jak inne finansowane ze środków publicznych polskie teatry są uzależnione, definitywnie Klacie ów symboliczny znak rozpoznawczy zgoliła.
Instytucja jako sposób interpretacji zjawisk jest motywem przewodnim książki Moniki Kwaśniewskiej Między hierarchią a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka, która ukazała się w serii „Teatr. Konstelacje” nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2019 roku.
Różnego rodzaju teksty zebrane w książce (od recenzji, przez eseje i teksty naukowe, po rozmowy), choć ukazały się wcześniej na łamach „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” i mimo wyrażonych we wstępie obaw autorki, czy tworzą spójną całość (część tekstów jest przez nią klasyfikowana wprost jako teksty z zakresu „tradycyjnej krytyki teatralnej” [s. 12]), układają się jednak w ciekawą – nomen omen – konstelację, która przekonująco oddaje złożoność tego, czym może być krytyka instytucjonalna.
Krytykę instytucjonalną definiuje autorka szeroko, za Patrycją Sikorą, jako
nurt w sztuce współczesnej powstały w Ameryce Północnej i Południowej oraz Europie w latach sześćdziesiątych XX wieku jako reakcja na modernistyczny paradygmat instytucji kultury, funkcji sztuki i roli artysty. […] W znaczeniu węższym [krytyka instytucjonalna] oznacza takie działanie artystyczne, które za swój przedmiot obiera instytucje działające w polu sztuki […] oraz rynek sztuki wraz z ekonomicznymi mechanizmami warunkującymi produkcje artystyczną i jej dystrybucję […]. W szerszym znaczeniu – „instytucja” oznaczać będzie pole sztuki wraz ze zwyczajami i pojęciami je określającymi. […] [Z czasem] pole to uległo poszerzeniu o rolę artysty oraz przestrzeń samego dyskursu sztuki. […] Cechą wspólną z zakresu krytyki instytucjonalnej jest to, że u jej podstaw leży chęć walki, sprzeciwu, dyskusji i negocjacji z instytucją, stanowiącą wyraz lub reprezentację grupy trzymającej władzę1.
Książka podzielona jest na cztery części: pierwsza poświęcona jest Teatrowi Dramatycznemu w Wałbrzychu, druga Staremu Teatrowi im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, trzecia festiwalom teatralnym: Boskiej Komedii w Krakowie, szczecińskiemu Kontrapunktowi i lubelskim Konfrontacjom Teatralnym, a czwarta zjawiskom alternatywnym, prezentowanym jako poszukiwanie wyjścia poza „klasyczne hierarchie instytucjonalne i modele produkcji” [s. 22]. Choć autorka nie poprzedza poszczególnych części ogólnym wprowadzeniem ani nie traktuje swoich wcześniejszych tekstów jak zapisków, na podstawie których – po latach i z perspektywy czasu – można zbudować pogłębioną i uporządkowaną, całościową wizję opisywanego zjawiska, to trudno z tego uczynić zarzut pod jej adresem. Wręcz przeciwnie. Tego rodzaju „rozproszona struktura”, przy dobrze skrojonym wstępie i wyraźnie zarysowanej perspektywie badawczej, stymuluje myślenie i zachęca do stawiania własnych pytań, choćby o relacje w zespołach teatralnych w obliczu wyzwań, jakim instytucje muszą sprostać w obliczu pandemii (Aktor w klinczu relacji folwarcznych).
Różnorodność analizowanych instytucji (od teatru do festiwalu) pozwala dobrze uwypuklić kwestię mocno obecną w dyskursie naukowym i publicystycznym, zwłaszcza w reakcji na zmiany w instytucjach kultury po 2015 roku, mianowicie, że ramy instytucjonalne działalności kulturalnej nie są przezroczyste, a instytucja – zwłaszcza publiczna – jest opresyjna. Nie można zatem, zdaje się nam przypominać autorka, myśleć o teatrze nie problematyzując instytucjonalnego środowiska działalności twórców.
Kwaśniewskiej myślenie instytucją jest niezwykle bogate, wieloaspektowe, a przede wszystkim przelane na papier przyjaznym dla czytelnika językiem, co czyni przyjemną lekturę tej przeszło trzystustronicowej książki.
Monika Kwaśniewska: Między hierarchią a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
- 1. Patrycja Sikora: Krytyka instytucjonalna w Polsce w latach 2000–2010, BWA Wrocław – Galeria Sztuki Współczesnej, Wrocław 2015, s. 54–57, cyt. [za:] Monika Kwaśniewska: Między hierarchią a anarchią. Teatr – instytucja – krytyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 11–12.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- Dariusz Kosiński Przy pogodzie i na deszcze niespokojne
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Przemysław Wasilkowski, Paweł Passini Geniusz, który zajął się teatrem ubogim
- Dorota Buchwald Instytut Teatralny. Historie
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Dorota Buchwald Parasole
- Monika Czajkowska Modele produkcji spektakli w teatrach i instytucjach kultury teatralnej w Polsce
- Michał Kobiałka, Dariusz Kosiński Nie deformować
- Justyna Droń Cricoteka – przestrzeń działania, przestrzeń relacji
- Olga Kosińska Z oddolną dyskusją do ludzi – Teatr Nowy Proxima w Krakowie
- Magdalena Grenda, Adam Ziajski, Aleksandra Kołodziej, Dominika Mądry Znacznie więcej niż teatr. Artystyczna i pozateatralna działalność Poznańskiego Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza
- Paulina Skorupska Teatr Ósmego Dnia: sztuka–rewolucja–instytucja
- Emilia Zimnica-Kuzioła, Wiktor Moraczewski Stowarzyszenie Teatralne Chorea jako tygiel artystyczny
- Katarzyna Niedurny Teraz Poliż, czyli jak założyć teatr feministyczny?
- Joanna Kocemba-Żebrowska, Erdmute Sobaszek Opór w sali teatralnej
REAKCJE
- Eugenio Barba List do tęskniących za przyszłością
- Eugenio Barba Odpowiedź Gregoriowi Amicuziemu
- Oliviero Ponte di Pino Teatr we Włoszech w czasach koronawirusa
- Jan Karow Zarażony sezon
- Ida Ślęzak Ekologia w instytucjach kultury
- Grzegorz Ziółkowski Zaproszenie do odbycia wewnętrznej podróży. Kilka uwag o spektaklu „The Prisoner” Teatru Bouffes du Nord w reżyserii Petera Brooka i Marie-Hélène Estienne
- Katarzyna Woźniak Myślenie instytucją
- Piotr Dobrowolski Poza zasadą polskości
SPOJRZENIA
- Katarzyna Woźniak Przez ciało – poza ciało
- Beata Szady Praca w teatr