List do tęskniących za przyszłością
Pierwodruk: Lettera per chi ha nostalgia di futuro
29 marca 2020
Drodzy,
gdziekolwiek jesteście, moje myśli biegną do was, by oddać się pożytecznemu próżnowaniu w waszym towarzystwie.
Jeśli sztuka jest doświadczeniem, które zmusza jednostkę do zadumy nad swoją kondycją, to czasy, w których żyjemy, są „artystyczne”. Każda sztuka jest wytworem, przejawia się w sposobie myślenia i działania, który nie odpowiada zwyczajowym kryteriom i postawom normalnego życia.
Malarz tworzy, mieszając intuicyjnie kolory – prowadząc pędzel, to oddala się, to przybliża do życia, które zaczyna się wyłaniać na płótnie. Garncarz wprawia stopą ruch w koło, by w obracającej się na nim glinie, pod delikatnym, acz precyzyjnym naciskiem palców rzemieślnika, rodziły się wazony, filiżanki, miski.
Żyjemy w oszałamiającej rzeczywistości, która zmusza nas do radykalnej zmiany rytmów, dróg i sposobów bycia i organizowania się na prostsze. Niektórzy z nas przeżywają ten czas jako ograniczenie, inni jako moment wolności i autorefleksji.
W jednej z tych chwil wolności, gdy myśl biegnie daleko, znalazłem się w Bari w 1943 roku, w czasie II wojny światowej. Mój ojciec leżał w łóżku, w agonii; matka ocierała mu pot mokrym ręcznikiem, a ja, siedmioletni chłopiec, wyszedłem na ulicę, żeby żebrać. Często mi się to zdarzało, gdy doskwierał nam głód, a w domu nie było nic do jedzenia.
Tego dnia jakiś mężczyzna, ubrany w za duży wojskowy płaszcz, stał nieruchomo i wołał melodyjnym i silnym głosem: „Dzieciii, dzieciii, dzieciii, dzieciii!”.
Przechodnie przyglądali mu się ze zdumieniem. Ja również. Mężczyzna uśmiechnął się do mnie, włożył rękę do kieszeni i podał mi cukierki. Potem odszedł, powłóczywszy nogami. Był jednym z wielu zabłąkanych żołnierzy, którzy włóczyli się po świecie, starając powrócić do domu po rozpadzie armii i upadku kraju.
Ilekroć świat wydaje się spadać w otchłań, w ustach czuję smak tego cukierka. Na mojej twarzy pojawia się uśmiech.
Podobnie było dziś rano, gdy wyjrzałem przez okno po przebudzeniu. Pola, drzewa i staw drżały od tysięcy motyli fruwających na słońcu. Zbliża się wiosna – szepnąłem do siebie. Za chwilę „artystyczne” czasy staną się wspomnieniem i znów będziemy się pławić w chronicznym życiu. Uśmiech odmładza moją twarz.
Przesyłam wam uśmiech i ściskam was
Eugenio
Z języka włoskiego przełożyła Katarzyna Woźniak
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- Dariusz Kosiński Przy pogodzie i na deszcze niespokojne
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Przemysław Wasilkowski, Paweł Passini Geniusz, który zajął się teatrem ubogim
- Dorota Buchwald Instytut Teatralny. Historie
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Dorota Buchwald Parasole
- Monika Czajkowska Modele produkcji spektakli w teatrach i instytucjach kultury teatralnej w Polsce
- Michał Kobiałka, Dariusz Kosiński Nie deformować
- Justyna Droń Cricoteka – przestrzeń działania, przestrzeń relacji
- Olga Kosińska Z oddolną dyskusją do ludzi – Teatr Nowy Proxima w Krakowie
- Magdalena Grenda, Adam Ziajski, Aleksandra Kołodziej, Dominika Mądry Znacznie więcej niż teatr. Artystyczna i pozateatralna działalność Poznańskiego Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza
- Paulina Skorupska Teatr Ósmego Dnia: sztuka–rewolucja–instytucja
- Emilia Zimnica-Kuzioła, Wiktor Moraczewski Stowarzyszenie Teatralne Chorea jako tygiel artystyczny
- Katarzyna Niedurny Teraz Poliż, czyli jak założyć teatr feministyczny?
- Joanna Kocemba-Żebrowska, Erdmute Sobaszek Opór w sali teatralnej
REAKCJE
- Eugenio Barba List do tęskniących za przyszłością
- Eugenio Barba Odpowiedź Gregoriowi Amicuziemu
- Oliviero Ponte di Pino Teatr we Włoszech w czasach koronawirusa
- Jan Karow Zarażony sezon
- Ida Ślęzak Ekologia w instytucjach kultury
- Grzegorz Ziółkowski Zaproszenie do odbycia wewnętrznej podróży. Kilka uwag o spektaklu „The Prisoner” Teatru Bouffes du Nord w reżyserii Petera Brooka i Marie-Hélène Estienne
- Katarzyna Woźniak Myślenie instytucją
- Piotr Dobrowolski Poza zasadą polskości
SPOJRZENIA
- Katarzyna Woźniak Przez ciało – poza ciało
- Beata Szady Praca w teatr