POLECAMY
Summer Seminars
12–23 WRZEŚNIA 2011
Instytut Grotowskiego zaprasza na wakacyjny cykl wykładów i warsztatów w języku angielskim. Seminaria Letnie Otwartego Uniwersytetu poszukiwań to dwutygodniowy program adresowany do osób z całego świata, które we współpracy z wybitnymi naukowcami chcą poszerzyć swoją wiedzę o teatrze i performansie, pogłębić umiejętność krytycznej analizy współczesnej kultury, a także poznać tradycje i współczesność teatru polskiego, w tym także dokonania Jerzego Grotowskiego.
Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka
Praca zbiorowa
Universitas, Kraków 2010
Jan Assmann
Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i tożsamość polityczna w cywilizacjach starożytnych
Przełożyła Anna Kryczyńska-Pham
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008
Pierwszy polski przekład książki Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen Jana Assmanna, wybitnego egiptologa niemieckiego. Praca jest systematycznym wykładem na temat pamięci, jako zjawiska kulturowego, które umożliwia konstytuowanie się podstawowych wyznaczników życia społecznego takich, jak: prawo, obyczaj, system wartości. Autor analizuje to zagadnienie, zarówno w kontekście historycznym, jak też w warstwie teoretycznej.
Tadeusz Kantor
Pisma. Tom 1. Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974
wybór i opracowanie Krzysztof Pleśniarowicz
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Wrocław – Kraków 2004–2005
Tadeusz Kantor
Pisma. Tom 2. Teatr śmierci, teksty z lat 1977–1984
wybór i opracowanie Krzysztof Pleśniarowicz
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Wrocław – Kraków 2004–2005
Tadeusz Kantor
Pisma. Tom 3. Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990
wybór i opracowanie Krzysztof Pleśniarowicz
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Wrocław – Kraków 2004–2005
Katarzyna Fazan
Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański – Leśmian – Kantor
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009
Tadeusz Kantor i Artyści Teatru Cricot 2 (dokumenty i materiały), t. I
redakcja Józef Chrobak i Justyna Michalik
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Kraków 2009
Anna Kapusta
Od rytuału do mitu? Teatr Śmierci Tadeusza Kantora jako fakt antropologiczny
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
Książka prezentuje teorię rytuału i mitu (rozumianego jako postazapis rytuału) wyeksponowaną przez Kantora w kodzie językowym dzieła sztuki. Ekspozycja ta sprawia, iż Kantorowy Teatr Śmierci jest ujętą w kategoriach estetycznych teorią antropologiczną.
Gdzie są niegdysiejsze śniegi…, Manekiny Tadeusza Kantora, Istnieje tylko to to się widzi
Scenariusz i reżyseria Andrzej Sapija
Gdzie są niegdysiejsze śniegi,
realizacja Andrzej Sapija Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, 1985 Wydawca: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2006,25'
Manekiny Tadeusza Kantora,
scenariusz i reżyseria Andrzej Sapija, Produkcja Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, 1984, Wydawca :Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2006, 33'
Wielopole, Wielopole
Realizacja Andrzej Sapija
Produkcja: Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi, 1984, Wydawca: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2006, 68'
Niech sczezną artyści
Realizacja: Stanisław Zajączkowski Wydawca:Cricoteka Rok wydania: 2008, Kraków Produkcja: Telewizja Polska 1986 Telewizyjna rejestracja spektaklu Tadeusza Kantora zaprezentowanego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w styczniu 1986.
PAL: kolor REGION: O Napisy: angielskie Dźwięk: Dolby Digital 2.0 polski Projekt graficzny: Z. Prokop, K. Kućma – Creator s.c. Producent wykonawczy DVD: Propaganda Tłoczenie: GM Records Druk: Centrum Druku GRAF Czas: 77 min
Nigdy tu już nie powrócę
Realizacja : Andrzej Sapija. Wydawca: Cricoteka, Kraków Rok wydania: 2008 Produkcja: Telewizja Polska 1990 r. Światowa prapremiera spektaklu miała miejsce w Mediolanie 24 kwietnia 1988 r. Spektakl zarejestrowany przez Andrzeja Sapiję w dniach 22–24 lutego 1990 r. dla Teatru Telewizji podczas zorganizowanych przez teatr Rzeczypospolitej gościnnych występów Teatru Cricot 2 w sali Klubu Studenckiego „Stodoła” w Warszawie.
Dziś są moje urodziny
Realizacja: Stanisław Zajączkowski Wydawca: Cricoteka, Kraków Rok wydania: 2008 Produkcja: Telewizja Polska 1991 Tadeusz Kantor zmarł w kilka godzin po ostatniej próbie generalnej tego spektaklu. Premiera Dziś są moje urodziny odbyła się 10 stycznia 1991 r. w Theatre Garonne w Tuluzie. Telewizyjna rejestracja została dokonana w Sali „Sokoła” w Krakowie, w maju 1991 r. PAL: kolor REGION:O Napisy angielskie Dźwięk: Dolby Digital 2.0 polski Projekt graficzny: Z. Prokop, K. Kućma – Creator s.c.
Powrót Odysa Tadeusza Kantora. Notatki z prób
scenariusz i reżyseria Andrzej Sapija
Produkcja Telewizja Polska, Wytwórnia Filmów Oświatowych w Łodzi, 1988, Wydawca: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2006, 59'
Próby tylko próby
Scenariusz i reżyseria Andrzej Sapija
Produkcja: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, 1992, Wydawca: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2006, 74'
Kantor
Scenariusz i realizacja Andrzej Sapija
produkcja: Telewizja Polska, 1985, wydawca: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2006, 71'
Na płycie poza filmem zamieszczono materiały dodatkowe: – kalendarium życia i twórczości Tadeusza Kantora – wybór fotografii autorstwa Romano Martinisa – bibliografię PAL: kolor REGION: 0 DŹWIĘK: DOLBY DIGITAL 2.0 polski NAPISY: angielskie PROJEKT GRAFICZNY: Z. Prokop, K. Kućma-Creator AUTORING I OPRACOWANIE DVD: Propaganda TŁOCZENIE: GM Records DRUK: Centrum Druku GRA
Kantor was here
Edited by Katarzyna Murawska-Muthesius and Natalia Zarzecka
Black Dog Publishing, London 2011
Zygmunt Molik’s Voice and Body Work: The Legacy of Jerzy Grotowski
Giuliano Campo with Zygmunt Molik
Routledge, London and New York 2010
Nowe historie 1. Ustanawianie historii
pod redakcją Agaty Adamieckiej-Sitek, Doroty Buchwald i Dariusza Kosińskiego
Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2010
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- Dariusz Kosiński Zmiana punktu i scena pamięci
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Zygmunt Molik Jak przekazywana jest tradycja. O mojej pracy z Jerzym Grotowskim
- Zygmunt Molik Acting Therapy
- Zygmunt Molik Z notatek roboczych: Głos
- Zapis spotkania Zygmunta Molika z aktorami Anatolija Wasiljewa [wideo]
- Ewa Oleszko-Molik Wspomnienie
- Ludwik Flaszen Majster Molik
- Rena Mirecka List
- Ewa Benesz Ćwiczenia z Zygmuntem
- Christian Nadin Wspomnienie
- Serge Ouaknine Zygmuncie! Ucieszyłem się podwójnie z mojej modlitwy
- Jana Pilátová Warsztaty Zygmunta Molika
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Freddie Rokem Potrzeba wystawiania historii
- Grzegorz Niziołek Demontaż widzenia
- Marcin Kościelniak Grotowski i Kajzar. Wokół źródła
- Igor Stokfiszewski Sztuka jako wehikuł wspólnoty (2)
- Krzysztof Pleśniarowicz Kantor – Grotowski: między maglem a wiecznością
- Łucja Iwanczewska Rzeczy Kantora
- Marta Kufel Od podwojonej obecności do samoobjawienia
- Marta Kufel Złe źródło. Przeciw-początek Tadeusza Kantora
- Marek Pieniążek Ja realny pod niebem moich transcendencji. Poszerzanie „pokoików wyobraźni” Tadeusza Kantora
- Anna Królica Groteskowe ciała. Kantor i współczesna choreografia
- Karolina Charewicz-Jakubowska Étant donnés: 1. Zewnętrzne / 2. Wewnętrzne. O ślubnej sukni i „niemożności uobecnienia” według Kantora – Lacanem
- Ludmiła Ryba, Andrzej Wełmiński Impas świadectwa