List
Niedziela, 23 stycznia 2011 we Wrocławiu
Zygmunt odszedł na jakiś czas.
Ślady jego obecności wpisały się nie tylko w historię Teatru Laboratorium i jego zespołu. Tkwią w świadomości ludzi, którzy poszukiwali i poszukują prawdziwego rzemiosła wspomagającego pracę nad głosem – jednym z najważniejszych aspektów warsztatu aktora.
Gdyby nie wnikliwe badania przyczyn kłopotów głosowych, które Zygmunt prowadził z wieloma aktorami i także kiedyś ze mną, moje struny głosowe mogłyby do dzisiaj pozostać niesprawne.
Zygmunt w wymiarze mistrza odnajdywał rozwiązania dla zablokowanej energii i uwalniał dźwięk ze źródła w człowieku.
Poprzez swoje wieloletnie doświadczenia i niezwykłą intuicję potrafił, pracując nad głosem aktora, trafnie naprowadzić go na właściwy stan psychofizyczny. W rezultacie ten tak wrażliwy instrument śpiewu, akcji – głos, z ciężkiej, gęstej, zamkniętej i niebrzmiącej mowy nieoczekiwanie wraz z oddechem – i odpowiednią postawą ciała – transformował się w subtelną, wibrującą energię.
Zygmunt wiedział, że harmonia płynąca z serca tworzy harmonię głosu, a głos jest manifestacją harmonii między niebem a ziemią.
Znał klucz do otwierania ośrodków energii witalnej w ciele wewnętrznym, a szczególną uwagę zwracał na ośrodek gardła.
Miał wiedzę. Zalecał dobierane ćwiczenia. Stosował zasadę prawdy:
To, co na górze, to i na dole.
Zygmunta – aktora pamiętam z wielu jego postaci niezwykłych.
Z czułością serca wspominam, z talentem wybitnym stworzoną przez Zygmunta postać czołową – Jakuba w spektaklu Akropolis.
Jego wznoszące się wołanie:
„Rachelo, Rachelo”
brzmi w przestrzeni i będzie brzmiało po wsze czasy.
Żyj w pokoju, Zygmuncie,
Rena Mirecka
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Zmiana punktu i scena pamięci
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Zygmunt Molik Jak przekazywana jest tradycja. O mojej pracy z Jerzym Grotowskim
- Zygmunt Molik Acting Therapy
- Zygmunt Molik Z notatek roboczych: Głos
- Zapis spotkania Zygmunta Molika z aktorami Anatolija Wasiljewa [wideo]
- Ewa Oleszko-Molik Wspomnienie
- Ludwik Flaszen Majster Molik
- Rena Mirecka List
- Ewa Benesz Ćwiczenia z Zygmuntem
- Christian Nadin Wspomnienie
- Serge Ouaknine Zygmuncie! Ucieszyłem się podwójnie z mojej modlitwy
- Jana Pilátová Warsztaty Zygmunta Molika
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Freddie Rokem Potrzeba wystawiania historii
- Grzegorz Niziołek Demontaż widzenia
- Marcin Kościelniak Grotowski i Kajzar. Wokół źródła
- Igor Stokfiszewski Sztuka jako wehikuł wspólnoty (2)
- Krzysztof Pleśniarowicz Kantor – Grotowski: między maglem a wiecznością
- Łucja Iwanczewska Rzeczy Kantora
- Marta Kufel Od podwojonej obecności do samoobjawienia
- Marta Kufel Złe źródło. Przeciw-początek Tadeusza Kantora
- Marek Pieniążek Ja realny pod niebem moich transcendencji. Poszerzanie „pokoików wyobraźni” Tadeusza Kantora
- Anna Królica Groteskowe ciała. Kantor i współczesna choreografia
- Karolina Charewicz-Jakubowska Étant donnés: 1. Zewnętrzne / 2. Wewnętrzne. O ślubnej sukni i „niemożności uobecnienia” według Kantora – Lacanem
- Ludmiła Ryba, Andrzej Wełmiński Impas świadectwa