Tekst jest tłumaczeniem pełnej wersji referatu wygłoszonego podczas seminarium otwartego „Grotowski: inne spojrzenia”, które odbyło się w Instytucie Grotowskiego w czerwcu 2010 roku. Wyjąwszy fragmenty, które zostały bądź opuszczone w trakcie spotkania ze względu na ograniczenia czasowe, badź adaptowane z wcześniejszego referatu na podobny temat, a także uzupełnione adresy bibliograficzne i komentarze w przypisach, obecna wersja zachowuje kształt i rejestr oryginalnego wystąpienia.
Referat przedstawia niektóre z perspektyw, które autor od kilku lat rozwija w ramach swojego projektu badawczego. Jeżeli chcieliby Państwo podzielić się uwagami na temat artykułu lub zadać pytanie z nim związane, prosimy o przesyłanie ich bezpośrednio na adres: duncan [dot] jamieson [at] ptpjournal [dot] com.
Chciałbym w tym miejscu podziękować organizatorowi seminarium, Dariuszowi Kosińskiemu, za zaproszenie mnie do wzięcia udziału w wydarzeniu oraz moim promotorom, Phillipowi B. Zarrillemu i Williamowi Stantonowi, za wsparcie i konstruktywne uwagi do wcześniejszego referatu na ten temat, który wygłosiłem podczas seminarium na University of Exeter w październiku 2008. Serdecznie dziękuję wszystkim praktykom teatru i kolegom, którzy udzielili mi pomocy pozwalając obserwować i dokumentować ich pracę oraz udzielając obszernych wywiadów – jestem niezmiernie wdzięczny za ich ofiarność, otwartość i zaangażowanie. Dziękuję też tłumaczce referatu, Adeli Karszni, za dbałość i drobiazgowość w pracy nad polskim przekładem.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Do zobaczenia
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
GROTOWSKI OSIŃSKIEGO
- Jerzy Grotowski, Ludwik Flaszen Dla Zbigniewa Osińskiego
- Konrad Swinarski Zapis wypowiedzi na temat książki Zbigniewa Osińskiego „Teatr Dionizosa. Romantyzm w polskim teatrze współczesnym"
- Maria Krzysztof Byrski Polak Anonim
- Ewa Guderian-Czaplińska Transformacje monografii. Zbigniew Osiński pisze o Grotowskim (1972–2009)
- Dariusz Kosiński Osiński wytycza trasy
- Eugenio Barba Kronika buntu
- Franco Ruffini Książki Jerzego Grotowskiego
- Zbigniew Osiński List do Franca Ruffiniego
- Dariusz Kosiński O kamieniach węgielnych i kamieniach odrzuconych – krótki komentarz do tekstu Franca Ruffiniego
- Katarzyna Woźniak Z ziemi polskiej do włoskiej
SPOJRZENIA
- Jana Pilátová Anamneza „Święta"
- Koryna Dylewska Baulowie Grotowskiego
- Duncan Jamieson Od reprezentacji do etyki: reinterpretacja praktyki teatralnej i wypowiedzi Grotowskiego (ze wsparciem ze strony Derridy…)
- Łucja Iwanczewska To wszystko ma swoją stronę odwrotną – narzędzia buntu. Refleksje po warsztatach „Grotowski i anarchia myślenia"
- Dominika Laster Drabina Grotowskiego: nawiązywanie archaicznego połączenia wertykalnego
- Katarzyna Woźniak Gdy wesele było w Kanie, czyli kim jest nauczyciel Performera
- Marta Kufel Książę po – nie – w – czasie
- Katarzyna Woźniak BIBLIOGRAFIA WŁOSKA