OPOWIEŚĆ O FAKTACH
W rezultacie, jeśli chodzi o książki Grotowskiego wydane po edycji tomu Ku teatrowi ubogiemu, fakty są następujące: „poprawiona i uzupełniona” edycja przeznaczona dla krajów języka angielskiego, francuskiego i hiszpańskiego, nigdy się nie ukazała; antologia Teksty z lat 1965–1969 została wydana w Polsce w 1989 roku; numer pisma z tekstami powstałymi po roku 1968 wyszedł w Meksyku w 1993 roku1.
Zwykle badacz nie ogranicza się jednak do wyliczenia faktów, on o nich opowiada; i jakkolwiek fakty z natury rzeczy aspirują do prawdy, opowieść o nich może aspirować tylko do wiarygodności. Prawda faktów nie zawiera się wyłącznie w dokumencie, który je potwierdza. Stoją za nimi motywacje, nieprzeniknione nawet dla samego protagonisty. Badacz nie może udzielić im gwarancji, nie popadając w arbitralność. Niemniej jednak bez podtrzymujących je motywacji same fakty nie przemówią.
Towarzyszy nam żywotna iluzja, że wiarygodność opowiadania zobrazuje prawdę faktów. Jeśli zapomnimy, że jest to złudzenie – i zbyt mocno wkroczymy na terytorium motywacji w poszukiwaniu prawdy – popadniemy w arbitralność. Jeśli przyjdzie nam zapomnieć, że ta iluzja jest żywotna – i ograniczymy się wyliczenia faktów – popadniemy w milczenie. Fakty nie przemawiają. Nie ma już opowieści.
- 1. W niniejszym wykazie nie uwzględniłem „Jour Saint” et autres textes (Święto i inne teksty), Gallimard Paris 1974, broszury wydanej w 1973 roku w Paryżu z okazji Festival d’Automne. Oto jej spis treści: „Jour Saint” (Święto) (według wykładu wygłoszonego 13 grudnia 1970 w New York University); Tel qu’on est, tout entier (Takim, jakim się jest, cały) (według wykładu wygłoszonego 12 grudnia 1970 w Town Hall w Nowym Jorku); Ce qui fut (Co było) (według wykładu wygłoszonego w lecie 1970 podczas Festiwalu Ameryki Łacińskiej); …Et le „Jour Saint” deviendra impossible (To święto stanie się możliwe) (poprawiona wersja mowy wygłoszonej 11 października 1972 roku podczas Konferencji francusko-polskiej w Royaumont). Z wyjątkiem Ce qui fut pozostałe teksty zostały włączone do Holiday – the day that is Holy, „The Drama Review”, T58, czerwiec 1973; przekład włoski [w:] Jerzy Grotowski: Holiday (Święto): Il giorno che è santo e Teatro delle Fonti preceduti da Sulla genesi di „Apocalypsis”, pod redakcją Carli Pollastrelli, Fondazione Pontedera Teatro, La casa Usher, Firenze 2006.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Do zobaczenia
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
GROTOWSKI OSIŃSKIEGO
- Jerzy Grotowski, Ludwik Flaszen Dla Zbigniewa Osińskiego
- Konrad Swinarski Zapis wypowiedzi na temat książki Zbigniewa Osińskiego „Teatr Dionizosa. Romantyzm w polskim teatrze współczesnym"
- Maria Krzysztof Byrski Polak Anonim
- Ewa Guderian-Czaplińska Transformacje monografii. Zbigniew Osiński pisze o Grotowskim (1972–2009)
- Dariusz Kosiński Osiński wytycza trasy
- Eugenio Barba Kronika buntu
- Franco Ruffini Książki Jerzego Grotowskiego
- Zbigniew Osiński List do Franca Ruffiniego
- Dariusz Kosiński O kamieniach węgielnych i kamieniach odrzuconych – krótki komentarz do tekstu Franca Ruffiniego
- Katarzyna Woźniak Z ziemi polskiej do włoskiej
SPOJRZENIA
- Jana Pilátová Anamneza „Święta"
- Koryna Dylewska Baulowie Grotowskiego
- Duncan Jamieson Od reprezentacji do etyki: reinterpretacja praktyki teatralnej i wypowiedzi Grotowskiego (ze wsparciem ze strony Derridy…)
- Łucja Iwanczewska To wszystko ma swoją stronę odwrotną – narzędzia buntu. Refleksje po warsztatach „Grotowski i anarchia myślenia"
- Dominika Laster Drabina Grotowskiego: nawiązywanie archaicznego połączenia wertykalnego
- Katarzyna Woźniak Gdy wesele było w Kanie, czyli kim jest nauczyciel Performera
- Marta Kufel Książę po – nie – w – czasie
- Katarzyna Woźniak BIBLIOGRAFIA WŁOSKA