Wyszukiwanie w encyklopedii:
Kozłowski Zbigniew
(ur. 1949), aktor Teatru Laboratorium od 1 grudnia 1970 do momentu jego samorozwiązania, 31 sierpnia 1984. Trafił do zespołu Teatru Laboratorium w wyniku eliminacji przeprowadzonych w obrębie grupy około trzystu młodych ludzi, którzy odpowiedzieli na prasową Propozycję współpracy ogłoszoną przez Jerzego Grotowskiego we wrześniu 1970 roku. Wraz z pozostałymi osobami przyjętymi do zespołu w latach 1970–71 (Jerzy Bogajewicz, Wiesław Hoszowski, Aleksander Lidtke, Teresa Nawrot, Irena Rycyk Włodzimierz Staniewski, Jacek Zmysłowski) od jesieni 1971 pracował pod kierunkiem Jerzego Grotowskiego i Zbigniewa Spychalskiego nad działaniami, które stały się zaczynem parateatru.
W kolejnych latach Zbigniew Kozłowski brał udział w następujących działaniach artystycznych Teatru Laboratorium:
- 30 września – 14 października 1973 – udział w doświadczeniu parateatralnym Grotowski Special Project w ramach „Complex Research Program” w stanie Pensylwania w Stanach Zjednoczonych;
- 20–30 listopada 1973 – udział w kierowanym przez Grotowskiego Narrow Special Project (w ramach ,,Kompleksowego Programu Badawczego”) w Sainte-Suzanne (departament Mayenne), w północnej Francji;
- 3 maja – 5 czerwca 1974 – współpraca przy Narrow Special Project Grotowskiego (w ramach „Kompleksowego Programu Badawczego”) w okolicach Armidale, w Australii;
- 20 listopada – 4 grudnia 1974 – udział w kierowanym przez Ryszarda Cieślaka stażu Special Project w Brzezince;
- Luty – marzec 1975 – współpraca przy Special Project kierowanym przez Cieślaka w Brzezince;
- 19 czerwca – 7 lipca 1975 – współpraca przy Special Project realizowanym w ramach Uniwersytetu Poszukiwań Teatru Narodów (sesje w Brzezince);
- 20–21 maja 1976 – współpraca przy działaniu Otwarcie kierowanym przez Jacka Zmysłowskiego;
- 30 maja – 20 czerwca 1976 – współpraca przy dwóch sesjach stażu Vers un Mont Parallele, kierowanych przez Jacka Zmysłowskiego w Instytucie Stażowym „Grotowski 76” w La Tenaille we Francji;
- 27 września 1976 – 29 czerwca 1977 – współpraca przy Nocnych Czuwaniach kierowanych przez Zmysłowskiego we Wrocławiu;
- 16 lipca –2 sierpnia 1977 – współpraca przy Przedsięwzięciu Góra pod kierownictwem artystycznym Jacka Zmysłowskiego, realizowanym na dolnośląskim zamku Grodziec;
- 15 listopada 1977 – prowadzenie (wraz z Jackiem Zmysłowskim) pierwszego działania parateatralnego Czuwanie we Wrocławiu;
- 2–17 maja 1978 – prowadzenie (wraz z Jackiem Zmysłowskim) Czuwań w Pałacu Opatów w Gdańsku-Oliwie;
- 20 listopada 1978 – prowadzenie Czuwań (wraz z Jackiem Zmysłowskim, Ireną Rycyk i Małgorzatą Świątek) w Wojewódzkim Domu Kultury Zagłębia Siarkowego w Tarnobrzegu (w ramach II Barbórkowej Dramy Teatralnej);
- 4–12 stycznia 1979 – udział w pierwszej realizacji przedsięwzięcia, nazywanego później Drzewo ludzi;
- 28 sierpnia – 17 września 1979 – udział w dwóch realizacjach Drzewa ludzi w Mansfield, w Wielkiej Brytanii;
- 23–26 listopada 1979 – udział w czterech realizacjach Czuwań w siedzibie Centro di Ricerca per il Teatro w Mediolanie; jedno z Czuwań zostało sfilmowane przez ekipę Mercedes i André Gregorych, stając się podstawą filmu The Vigil;
- 4–7 grudnia 1979 – udział w czterech realizacjach Czuwań w Rzymie;
- 4–28 stycznia 1980 – udział w wyprawie ośmioosobowej ekipy programu Teatr Źródeł do Meksyku na obszary zamieszkałe przez indiańską społeczność Huicholów;
- 28 lutego – 6 marca 1981 – udział w pierwszych próbach otwartych pracy zbiorowej Thanatos polski. Inkantacje, pod kierunkiem Ryszarda Cieślaka;
- 9 marca –3 maja 1981 – występy z Thanatosem polskim w Palermo (w ramach kierowanego przez Ludwika Flaszena programu La realizzacioni);
- 5–8 marca 1982 – staż w ramach sesji naukowej poświęconej Konstantemu Stanisławskiemu w Centro per la Sperimentazione e la Ricerca Teatrale w Pontederze we Włoszech;
- 15–28 marca 1982 – prowadzenie siedmiu kolejnych zdarzeń z cyklu Czuwanie w siedzibie Werkhaus Moosach w Monachium, pierwszych po śmierci Jacka Zmysłowskiego (4 II 1982);
- 30 marca – 7 kwietnia 1982 – prowadzenie staży we Frankfurcie nad Menem;
- 3–15 maja i 22 maja – 4 czerwca 1982 – prowadzenie dwóch staży parateatralnych w Centro Linguaggio e Compartamento w Vinzenzy;
- 6–18 czerwca 1982 – prowadzenie stażu w Ǻrhus Teater Akademi;
- 18–30 czerwca 1982 – prowadzenie stażu w ramach festiwalu „Confronti teatrali '82” w Cagliari;
- 29 lipca – 22 sierpnia 1982 – prowadzenie stażu parateatralnego w Theaterhaus w Berlinie Zachodnim;
- 24 listopada – 8 grudnia 1982 – prowadzenie stażu w Teatro Nucleo w Ferrarze;
- 9–31 grudnia 1982 – prowadzenie stażu w Pont-à-Mousson koło Nancy, w ramach współpracy z CUIFERD [Centre Universitaire Intenational de Formation et de Recherche Dramatiques] w Nancy;
- luty 1983 – udział w przygotowaniach do przedstawienia Aleph. Impressioni da un Inferno, reżyserowanego przez Ryszarda Cieślaka w Centro per la Sperimentazione e la Ricerca Teatrale w Pontederze;
- 1 marca – 30 kwietnia 1983 – prowadzenie stażu w Pontederze;
- 3 maja 1983 – premiera spektaklu Aleph;
- 7 maja 1983 – gościnna prezentacja spektaklu Aleph w Volterze;
- 12 maja 1983 – gościnna prezentacja spektaklu Aleph w Santarcangelo di Romagnia;
- 14 maja 1983 – gościnna prezentacja spektaklu Aleph w L'Aquili;
- 16 maja 1983 – gościnna prezentacja spektaklu Aleph w Pescarze;
- 20–22 maja 1983 – gościnne prezentacje spektaklu Aleph w Bolonii;
- czerwiec 1983 – ostatnie gościnne prezentacje spektaklu Aleph w Mediolanie.
W 1979 roku, w uznaniu zasług na polu pracy artystycznej, Zbigniew Kozłowski odznaczony został Brązowym Krzyżem Zasługi.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA