Na tropie
Zbyszkowi Osińskiemu
Zbyszek jak wieża w Pizie przeczył grawitacji
stale chadzał na ukos pod wiatr płytkich racji
To był Sherlock zacięty badał kręte drogi
jakimi się szwendały reżyserskie bogi
Zaciekle tropił ślady czarodziejów rampy
to świadków przesłuchiwał, to podliczał fanty
Przemierzał labirynty reżyserskiej sztuki
wąchając eliksiry czartowskiej nauki
W stłuczonych alembikach ślady dżinów badał
i z listów rozproszonych mozaiki układał
Niejeden tom opasły okiem prześwidrował
annały też przewiercał, wiedział kto jak knował
Widzisz go holendruje Krakowskim Przedmieściem
a umysł meandruje w kuglarzy królestwie
Dwóch śledził nekromantów co w czerni chadzali
i w Polszcze ich za mistrzów wszyscy uznawali
Jeden jak kapłan wudu grot swój w dusze wrażał
Drugi – brat Twardowskiego – w kantorku je badał
Obaj tęgo ćwiczyli swoje marionety
Duchy się w nie wcielały jak wściekłe komety
Zbyszek pilnie notował, sprawdzał każdy świst
które biesy podkute, kto jaki miał wist
Jak nikt poznał Limana natchnione odloty
jak nikt wieszcza Osterwy fortele i psoty
Zgłębił wszystkie psikusy teatralnych magów
pilnował i czatował u ich sarkofagów
Poznał moce i triki frantów wizjonerów
alchemików natchnienia i magnetyzerów
Na Polach Elizejskich razem z nimi hasa
Hołubce wycinają asa tadarasa
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Scenopisanie
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Stefania Gardecka Wspomnienie o Renie Mireckiej
- Ewa Benesz Z Reną
- Peter Brook we Wrocławiu 1975–2009
- Spotkanie z Peterem Brookiem, 1991 [wideo]
- Spotkanie Petera Brooka z dziennikarzami, 2009 [audio]
- Jacek Dobrowolski Na tropie
- Robert Rumas, Dariusz Kosiński Organizować przestrzeń
- Marek Braun Świadomość celu. „Zakazane dzieci – opowieść korczakowska”. Poszukiwania
- Łukasz Błażejewski, Katarzyna Woźniak-Shukur Faktura przestrzeni, maszyneria emocji
- Karolina Mazur, Katarzyna Niedurny Szukanie emocji
- Marta Szypulska, Katarzyna Lemańska Jestem obserwatorką
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Wanda Świątkowska Dwie inscenizacje „Miarki za miarkę” w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora
- Maciej Guzy Dźwięki scenografii a dokumentacja przedstawień. Kilka uwag o wybranych obiektach scenograficznych w galeriach sztuki
- Joanna Tarasińska Roślinna wrażliwość. Scenografie Anny Marii Kaczmarskiej
- Karolina Kluza Scenografia Katarzyny Borkowskiej do „Dziadów” Adama Mickiewicza w reżyserii Mai Kleczewskiej
- Wojciech Krolek Nie-ludzkie. Trans-scenograficzne rozważania wokół spektaklu „Nic” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego
REAKCJE
- Jan Karow Wyspiander i Laodamia
- Tadeusz Kornaś Materializm i materia
- Dominik Gac Przy ogniu