Pytania o Reformę. Pytania o teatr
W sezonie 2012/2013 Otwarty Uniwersytet Poszukiwań działający przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego realizował projekt zatytułowany „Wielka? Reforma? Teatru?”. Stawiając te trzy pytajniki, chcieliśmy zainicjować refleksję na temat znaczenia Reformy i jej wpływu na przemiany teatru w XX wieku („wielka”?) oraz tego, czy jej protagonistom rzeczywiście chodziło o przekształcenia istniejących form, czy też o dokonanie radykalnej rewolucji („reforma”?) i czy w ogóle mieli na celu teatr. Odpowiedzi, jakie otrzymywaliśmy od zaproszonych specjalistów i jakich próbowaliśmy udzielać sami w trakcie wieńczącej całość projektu konferencji, były oczywiście bardzo różne i wcale nie jednoznaczne. Trudno było się zresztą spodziewać, by było inaczej, skoro w gronie herosów Reformy byli ludzie tak różni jako Konstanty Stanisławski i Antonin Artaud, Max Reinhardt i Wsiewołod Meyerhold. Jednak już samo rozplecenie fikcyjnej jedności, za jaką zdaje się uchodzić Wielka Reforma wydaje się największym sukcesem projektu obok pogłębienia znajomości dokonań i idei poszczególnych jej przedstawicieli.
Siódmy numer „Performera” w większej części poświęcony jest zagadnieniom związanym z pytaniami o Reformę, a także szerzej – z będącymi ich kontynuacją pytaniami o teatr i to, co stało się z nim w XX wieku i jaki jawi się na początku XXI stulecia. Publikujemy w nim nie tylko materiały z sesji kończącej ubiegłoroczny projekt Otwartego Uniwersytetu, ale proponujemy też poszerzenie konceptu Wielkiej Reformy o jej specyficzne realizacje i warianty tworzące ważne elementy historii teatru krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Wydaje się wręcz, że jeśli gdzieś Reforma była Wielka, to właśnie w krajach i kulturach teatralnych naszej części Europy. Wpływ i znaczenie jej propozycji i eksperymentów w Polsce, Rosji, na Ukrainie, w Czechach był o wiele większy i trwalszy niż na Zachodzie, mimo iż tam większość przejawów „naszej” Reformy wciąż pozostaje praktycznie nieznana (wyjątek stanowi tu oczywiście „reforma” rosyjska). Od kilku lat staramy się prezentować te zjawiska, dążąc także do nadania im znaczenia międzynarodowego. Nie ulega jednak wątpliwości, że także w Polsce nie są one wystarczająco dobrze znane, toteż w tym numerze przypominamy dwóch największych twórców awangardy teatralnej sąsiednich krajów: Łesia Kurbasa i Emila Buriana. W gronie tym nie powinno też zabraknąć Juliusza Osterwy i oczywiście Jerzego Grotowskiego, którego zagraniczne sukcesy w znacznej mierze przyczyniły się do zwrócenia uwagi na tradycję, z której się wywodził.
Wśród materiałów poświęconych patronowi Instytutu znaczną część stanowią teksty źródłowe i opracowania dopełniające temat recepcji zagranicznej jego dokonań, który był zagadnieniem wiodącym w numerze poprzednim. Z różnych względów nie zdołaliśmy tam zamieścić wszystkich zamierzonych tekstów, toteż w tym numerze kontynuujemy rozpoznanie tego obszernego pola, nie wyczerpując go oczywiście i zastrzegając się od razu, że będziemy do tych problemów wracać w numerach kolejnych.
Osobne miejsce zajmuje w siódmym numerze rozmowa Kariny Janik z Przemysławem Łosiem na temat jego udziału w działaniach parateatralnych i przedsięwzięciach z okresu Teatru Źródeł. Komentarze Przemysława Łosia stanowią niejako dopełnienie pytań o Wielką Reformę i teatr, wskazując na przekraczające je perspektywy, które otwierała i za którymi podążała praktyka Grotowskiego i jego współpracowników.
Stawiając pytania o Reformę i teatr mieliśmy nadzieję, że podejmujemy zagadnienia wciąż żywe i także dziś interesujące. Odzew na tak sformułowaną problematykę projektu okazał się zaskakująco duży, dlatego w sezonie 2013/2014 będziemy rozwijać inspiracje płynące z projektu ubiegłorocznego. Jego swoistym domknięciem była międzynarodowa konferencja „Praktyki teatralne Wsiewołoda Meyerholda”, która odbyła się w Instytucie w październiku tego roku, zaś rozwinięciem części pytań – kolejny projekt Otwartego Uniwersytetu zatytułowany „Stulecie aktorów”. Stawiając pytania przeszłości, chcemy w istocie podjąć rzucane przez nią wyzwania, które mogą wpłynąć na przyszłość. Nie tylko teatru.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Pytania o Reformę. Pytania o teatr
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ: WIELKA? REFORMA? TEATRU?
- Wanda Świątkowska Łeś Kurbas – europejski reformator teatru ukraińskiego
- Łeś Kurbas Młody Teatr (Geneza – zadania – drogi)
- Łeś Kurbas Drogi Berezila i problemy faktury
- Hana Reisigová Emil František Burian: czechosłowacki rewolucjonista teatru
- Wanda Świątkowska Dwie koncepcje „Hamleta" według pomysłu Stanisława Wyspiańskiego – z racji odnalezionego listu Tadeusza Kudlińskiego do Juliusza Osterwy
- Dariusz Kosiński Słowo wstępu
- Nina Karniej „Ciało ma być jak glina, marmur, spiż”. Juliusza Osterwy rzeźba dysząca
- Tomasz Kaczorowski Co by było, gdyby Limanowskiego potraktować poważnie? Rzecz o zamyśle inscenizacyjnym Krakusa Norwida (1914)
- Marta Natalia Przywara Reformator Smiļģis
- Katarzyna Lemańska, Karolina Wycisk Co ze Schlemmerowskiego ducha? O przestrzeni teatralnej według koncepcji teoretyka Bauhausu
- Katarzyna Peplińska Kultura, organizacja, technika: biomechanika Wsiewołoda Meyerholda w perspektywie performatycznej
- Zofia Smolarska Jak bliska ciału aktorki reforma?
- Anna Gręda Ślady Brechta w „Mauzerze” Terzopoulosa
- Bartosz Frąckowiak Performatywna genealogia