7 dni w teatrze
Pierwodruk: „Express Ilustrowany” 1963 nr 52, z 2–3 marca, s. 41.
A teraz nie ma już się co dłużej wykręcać i – odwagę zebrawszy – trzeba pomówić o Akropolis. Nie bez kozery wspominam o odwadze, i sam spektakl, i cała w ogóle twórczość Teatru 13 Rzędów nie bardzo poddają się bowiem opisom, a już z pewnością zupełnie nie przystają do uniwersalnych recenzenckich formułek, którymi tak chętnie lubimy wszyscy operować.
Widziałem niestety dwa tylko spektakle Jerzego Grotowskiego – Kordiana i Akropolis – i choć mają one z pewnością wiele cech wspólnych, coś je dzieli, jest między nimi jakaś zasadnicza różnica. I tu, i tam Grotowski likwiduje rampę, umieszcza widza w środku wydarzeń, każe mu być, biernym co prawda, współuczestnikiem obłędnych wizji Kordiana czy obozowych przeżyć bohaterów Akropolis. I tu, i tam mamy do czynienia z wyrafinowanym strojeniem głosu, z operowaniem figurami plastycznymi o wadze symbolu – choćby ów powtarzający się w Akropolis, a tak dobrze znany z plakatów filmów, motyw więźnia zwisającego bezwładnie na naelektryzowanych drutach. Jeżeli jednak umieszczając akcję Kordiana w szpitalu wariatów, obejmując sceną szpitalną cały ciąg wydarzeń – Grotowski nie wychodzi w zasadzie poza zawarte w tekście doświadczenia Słowackiego, interpretuje tekst, ale pozostaje temu tekstowi wierny, o tyle zabieg przenoszący Akropolis z wyniosłego wnętrza wawelskiej katedry do piekła koncentracyjnego obozu jest zabiegiem o innym wymiarze i innych konsekwencjach (...).
Opracował Dariusz Kosiński
Jerzy Panasewicz
krytyk teatralny, autor cyklu recenzji „7 dni w teatrze” w „Expressie Ilustrowanym”.
- 1. Fragment artykułu Jerzego Panasewicza poświęcony recenzji spektaklu Akropolis w reżyserii Jerzego Grotowskiego (przyp. red.).
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- Dariusz Kosiński Przed, po i jeszcze dalej
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Dariusz Kosiński Powracające echa
- Henryk Vogler Orfeusz zgwałcony, ale niedopieszczony
- Aleksandra Korewa Polemika z Jeanem Cocteau
- Jerzy Zagórski Między heroizmem a zuchwałością
- Bogdan Danowicz Orfeusz Cocteau i problemy egzystencjalne
- Zofia Jasińska Młodzi szukają
- Bogdan Bąk Misteryjne Misterium
- Bogdan Bąk Teatr w „Monopolu”
- Janina Zdanowicz Uwspółcześniony Majakowski (w opolskim Teatrze 13 Rzędów)
- Jerzy S. Sito Dialektyka przemian
- Olgierd Jędrzejczyk Opolska Siakuntala
- Magda Leja Cudzoziemka w Opolu
- Jerzy Lau Poszukiwacze teatru środka
- Jerzy Zagórski Zasypane źródło
- Jerzy Kwiatkowski Wewnątrz Kordiana
- Jerzy Panasewicz 7 dni w teatrze
- Wszyscy mieliśmy marzenia i pasje [audio]
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Wanda Świątkowska Tragiczne dzieje doktora Fausta Christophera Marlowe’a: wstępny scenariusz Jerzego Grotowskiego wobec tekstu dramatu w przekładzie Jana Kasprowicza
- Dariusz Kosiński Farsa-misterium, czyli nie ma innego socjalizmu
- María Isabel González Múñoz, Marlena Krupa Desarraigo – spektakl Ryszarda Cieślaka i Maríi Isabel González Múñoz
- Jarosław Cymerman Z Mekki do Medyny. Rena Mirecka i Zbigniew Cynkutis w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie
- Karina Janik Parateatr Reny Mireckiej – próba charakterystyki
- Rena Mirecka i Maciej Stawiński I Want To Meet You [wideo]
- Joanna Kusz-Doerksen Głos jako narzędzie pracy nad sobą. Głos i Ciało Zygmunta Molika
- Marta Kufel Mnogość a (re)prezentacja
SPOJRZENIA
REAKCJE
- Krystyna Latawiec Odczytane po latach