Wyszukiwanie w encyklopedii:
Studenckie Koło Naukowe przy Państwowej Wyższej Szkole Aktorskiej w Krakowie
platforma samokształceniowej i naukowej działalności studenckiej, gromadząca studentów zainteresowanych pogłębianiem i poszerzaniem swojej wiedzy praktycznej i teoretycznej w sposób przekraczający zakres obowiązkowych przedmiotów nauczania. Grotowski został jego przewodniczącym już na drugim roku studiów i działał w jego ramach niezwykle aktywnie. Jak wynika ze świadectw zgromadzonych po latach przez Zbigniewa Osińskiego, podstawowym przedmiotem zainteresowania i prac krakowskiego Koła pod kierownictwem Grotowskiego były poszukiwania Stanisławskiego, przede wszystkim daleka od oficjalnej wersji „systemu” metoda działań fizycznych, nad którą w latach 1953–54 pracowano pod kierunkiem Grotowskiego, wykorzystując Horsztyńskiego Juliusza Słowackiego i Poemat pedagogiczny Antona Siemionowicza Makarenki. Koło było też, by użyć trafnej formuły Osińskiego, „pierwszym laboratorium teatralnym” przyszłego reżysera, który w ramach różnorodnych działań o charakterze eksperymentalnym poddawał swoje koleżanki i kolegów swoistym próbom, przypominającym niekiedy działania z okresu parateatralnego. W działalności Kół Naukowych wydarzeniami o szczególnym znaczeniu były obozy ich członków w Rabce-Zarytem (zima 1952/53), Jadwisinie koło Warszawy (lato 1953) i pod Nowogardem (lato 1954). To właśnie wówczas podejmowane były najśmielsze eksperymenty, wówczas też dochodziło do zażartych dyskusji między przedstawicielami różnych środowisk i orientacji. Niemal do legendy przeszły zwłaszcza spory z Nowogardu, gdzie starli się „stanisławszczyk” Grotowski i „ekspert od Brechta” Konrad Swinarski.
Zbigniew Osiński: Pierwsze laboratorium teatralne Grotowskiego. Studenckie Koło Naukowe 1951–1959, [w:] tegoż: Jerzy Grotowski. Źródła, inspiracje, konteksty, wydanie 2., t. 1, Gdańsk 2009, s. 47–78.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
- Scierski Stanisław
- Siakuntala
- Slowiak James
- Special Project
- Spotkania robocze
- Spychalski Teo
- Staniewski Włodzimierz
- Stanisławski Konstantin Siergiejewicz
- Studencki Teatr Eksperymentalny
- Studenckie Koło Naukowe przy Państwowej Wyższej Szkole Aktorskiej w Krakowie
- Studium o Hamlecie
- Święto
- Swinarski Konrad
- Szajna Józef
- sztuka jako wehikuł
- Słowacki Juliusz