Wyszukiwanie w encyklopedii:
bluźnierstwo
w rozumieniu Grotowskiego podejmowane świadomie działanie wymierzone w symbole i wartości uznawane za ważne, a nawet święte. Jako takie było przezeń odróżniane od profanacji skierowanej przeciwko symbolom i wartościom o znaczeniu przebrzmiałym lub wręcz obcym osobie działającej. Związane z ryzykiem i przekroczeniem, bluźnierstwo stawało się czynem potwierdzającym żywą moc tego, w co wymierzony był jego atak. Według Grotowskiego bluźnierstwo, w przeciwieństwie do aktu wyznawczego, dostarczało możliwości zdystansowania się do własnych korzeni i jednocześnie potwierdzenia ich siły. Było też swoistym testem pozwalającym sprawdzić, czy wartości czczone i chronione zachowują jeszcze jakąkolwiek moc. W tym znaczeniu było podstawowym narzędziem dialektyki apoteozy i ośmieszenia. Koncepcja postawy bluźnierczej została przez Grotowskiego wypracowana i praktycznie zastosowana w okresie pracy nad dwoma najważniejszymi dziełami polskiego dramatu romantycznego: Dziadami i Kordianem, gdzie została zastosowana przede wszystkim w odniesieniu do narodowego mitu ofiary. W okresie pomiędzy tymi dwiema inscenizacjami Grotowski opublikował w lutym 1962 tekst Możliwość teatru, w którym rozwijał koncepcję „ataku na archetyp”, rozwiniętą później w rozróżnienie między bluźnierstwem a profanacją. Elementy tak rozumianego bluźnierstwa były odtąd stałym elementem wszystkich przedstawień Grotowskiego, najczęściej wiążąc się z atakiem i potwierdzaniem wartości podstawowej dla niego postaci – Jezusa Chrystusa. W sposób syntetyczny swoje poglądy na bluźnierstwo i profanację przedstawił Grotowski w czasie siódmego wykładu w Collège de France 20 października 1997 roku.
Jerzy Grotowski: Możliwość teatru, „Materiały warsztatowe Teatru 13 Rzędów”, Opole 1962 nr 2 (luty), (23 strony nienumerowane).
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA