Wyszukiwanie w encyklopedii:

2015-02-24
2021-11-02

Bednarski Krzyszof M.

Rzeźbiarz, urodzony w 1953 roku w Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1973–1978, pracownia prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena).
Od 1986 roku mieszka w Rzymie; intensywnie obecny również na polskiej scenie artystycznej. Od listopada 2014 wykładowca na wydziale rzeźby ASP w Warszawie.
Aktywnie uprawia różne dyscypliny twórcze, od 1976 do 1981 był blisko związany z teatrem Jerzego Grotowskiego, projektował plakaty dla Instytutu Aktora – Teatru Laboratorium m.in.: Nocne Czuwanie (1976), Czuwanie (1976–1978), Przedsięwzięcie Góra (1977), Droga (1977–1979), Drzewo Ludzi (1978), Dwadzieścia lat Teatru Laboratorium (1979), Thanatos Polski (1981), Benefit – present the work of Jacek Zmysłowski (New York 1981), oraz plakaty do konferencji poświęconych działalności Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium: Parateatr/Teatr Źródeł (Wrocław-Brzezinka 2002), Theatre & Beyond (University of Kent 2009), Année Grotowski à Paris (Centre Pompidou 2009), Grotowski: l’utopia del teatro (Roma 2009). Thanatos Polski (1984) to również tytuł rzeźby dedykowanej przyjaciołom z Teatru Laboratorium znajdującej się w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
We wczesnych pracach odnosił się do propagandy komunistycznej (Portret totalny Karola Marksa, 1978), oraz sytuacji społeczno-politycznej Polski w stanie wojennym (Victoria-Victoria, 1983, obecnie w Muzeum Narodowym w Krakowie). Najbardziej znaną jego realizacją jest instalacja rzeźbiarska Moby Dick, 1987 (obecnie w kolekcji ms2, Muzeum Sztuki w Łodzi) – swoista ikona sztuki rzeźbiarskiej ostatnich dwóch dekad XX wieku w Polsce. Autor m.in. pomnika nagrobnego Krzysztofa Kieślowskiego (Warszawa, 1997), pomnika Incontro con Federico Fellini (Rimini, 1994), pomnika Fryderyka Chopina La note bleue (Wiedeń, 2010). Eksponował swoje dzieła na ponad stu wystawach indywidualnych m.in.: Moby Dick – Opera Aperta, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot (2013); Moby Dick – Rzeźba, Galeria aTAK, Warszawa (2012/2013); I coraz więcej bieli Galeria Foksal w Warszawie (2012); Prace z lat 1978–2008, Muzeum Narodowe we Wrocławiu; Thanatos polacco. Omaggio a Jerzy Grotowski, Museo Laboratorio d’Arte Contemporanea MLAC, Rzym (2009); Ku Górze – hommage à Jerzy Grotowski, Atlas Sztuki, Łódź (2009); Portret Totalny Karola Marksa (1977–2009), Muzeum Górnośląskie, Bytom; Moby Dick – Anima Mundi, Muzeum Narodowe w Szczecinie (2008); The Shadow Line/Brzeg cienia, Galeria Foksal Warszawa (2007), oraz na ponad pięciuset wystawach zbiorowych.
Prace Krzysztofa M. Bednarskiego znajdują się w kolekcjach najważniejszych muzeów polskich, a także w kolekcjach zagranicznych, oraz w licznych kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą. Laureat nagrody im. Katarzyny Kobro, 2004, Nagroda Kwartalnika EXIT, 2005. Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, 2011.

Bibliografia: 

Wybór:

W mojej bliskości wyczuwałem śmierć, z rzeźbiarzem Krzysztofem M. Bednarskim o jego pracach dla Jerzego Grotowskiego rozmawia Waldemar Baraniewski, „Odra” nr 11, listopad 2008, s. 77–81;

Abbiamo tutti un padre [Wszyscy mamy ojca], intervista a c. di [rozmawiała] M. Ciccarini, w „PLiT – rassegna italiana di argomenti polacchi”, Roma 2009;

Maryla Sitkowska: Krzysztof M.Bednarski – Pasaże przez sztukę / Passage Through Art. >Z serii: Monografie rzeźby polskiej, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 2009.