Dziady. „A czegóż potrzeba dla duszy?”
Film dokumentujący remiks Dziadów Jerzego Grotowskiego w Teatrze Laboratorium 13 Rzędów w Opolu (premiera 18 czerwca 1961), prezentowany podczas Festiwalu „Dziady. Recykling” w ramach Olimpiady Teatralnej „Świat miejscem prawdy” Wrocław 2016.
Najważniejszą postacią przychodzącą na Dziady u Mickiewicza jest milczące Widmo. Paradoksalna zjawa, która nie słucha Guślarza, niweczy rytuał, podważa hierarchię światów. Choć niczego się od niej i o niej dowiedzieć nie da, jest najwymowniejsza.
Dziady Teatru 13 Rzędów po pięćdziesięciu pięciu latach też już nam same niczego nie powiedzą. Ale właśnie dlatego nie chcemy, żeby przepadły. Uparcie, także prowokując i profanując, będziemy chcieli mówić za nie, w ich nieuprawnionym imieniu. Z rozpaczy badacza-egregora, zjawień aktorek zamiast aktorów, z identyczności miejsca i podobieństwa przestrzeni, z muzyki wziętej skądinąd i z technik ciała przybyłych z daleka, z głosów sprzed lat i z chóralnego monologu – z tego wszystkiego spróbujemy wywołać milczące Widmo.
Chcemy przeprowadzić swego rodzaju Zaduszki Dziadów Grotowskiego, lecz w duchu buntowniczym – nie słuchając Guślarza, niwecząc rytuał i podważając hierarchię.
Reżyseria i dramaturgia: Jadwiga Rodowicz-Czechowska
Narracja: Dariusz Kosiński
Scenografia: Jerzy Gurawski
Projekcja świetlna: Wojciech Bartosiewicz
Opracowanie muzyczne: Gęsty Kożuch Kurzu
Opracowanie nagrań archiwalnych: Waldemar Czechowski
Występują: Beata Passini, Hana Umeda oraz grupa Gęsty Kożuch Kurzu w składzie: Agata Butwiłowska (gościnnie; basy i śpiew), Marcin Lorenc (skrzypce), Maria Stępień (skrzypce)
Wrocław, Pałacyk, 30 października 2016
Czas trwania: 38’
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Wypominki
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Urszula Bielska Grotowski w moim Opolu
- Teo Spychalski, Grzegorz Ziółkowski On the Long and Winding Road
- Marek Musiał, Karina Janik Podążanie ku tajemnicy
- Bruno Chojak, Karina Janik „Ja pana widzę po stronie spontanicznej”
- Aleksander Lidtke, Karina Janik Z końmi swobodnie gawędzić
- Wiesław Komasa, Katarzyna Flader-Rzeszowska Spotkanie, którego nie było
- Zdeněk Hořínek Drugie spotkanie z Grotowskim. Wrażenia i uwagi
- Ivan Klíma Dla 10000 i dla 100
- Tomasz Rodowicz, Dariusz Kosiński Najważniejsze pytanie
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Mirosław Kocur Grotowski jako dzieło sztuki – revisited
- Jarosław Wójtowicz Grotowski bez fikcji, czyli egoizm i polimorfia
- Katarzyna Niedurny Krzysztof Garbaczewski. Fragmenty z Grotowskiego
SPOJRZENIA
- Katarzyna Kalwat, Katarzyna Lemańska Performer bez artefaktów
- Jadwiga Rodowicz-Czechowska Dziady. „A czegóż potrzeba dla duszy?” [wideo]
REAKCJE
- Tomasz Raczkowski Ewokowanie Grotowskiego
- Ewelina Pawlus I know you better. Refleksje wokół Grotowski non-fiction
- Katarzyna Lemańska Obecnym w pieśni
GROTOWSKI W ANEGDOCIE
- Janusz Degler „Prosiłem, żeby nikt nam nie przeszkadzał”