Wyszukiwanie w encyklopedii:
GITIS
Gosudarstwiennyj Institut Tieatralnowo Iskusstwa – Państwowy Instytut Sztuki Teatralnej w Moskwie (obecnie RATI – Rossijskaja Akademia Tieatralnowo Iskusstwa, Rosyjska Akademia Sztuki Teatralnej), słynna rosyjska szkoła teatralna, jeden z najważniejszych ośrodków edukacji teatralnej kraju. Wywodzi się z założonej pod koniec XIX w. Szkoły Muzyczno-Dramatycznej Moskiewskiego Towarzystwa Filharmonicznego, z którym jako nauczyciel aktorstwa dramatycznego współpracował Włodzimierz Niemirowicz-Danczenko. W czasach Związku Radzieckiego poza studentami z Rosji i republik radzieckich w GITIS-ie studiowali też wybrani młodzi artyści z krajów bloku socjalistycznego w tym z Polski (m.in. Jerzy Jarocki, Alina Obidniak). Jerzy Grotowski był studentem Instytutu od końca sierpnia 1955 do początków kwietnia roku następnego. Największym odkryciem miesięcy spędzonych w Moskwie była wciąż wówczas skazana na zapomnienie tradycja jego największych uczniów – Wsiewołoda E. Meyerholda i Jewgienija B. Wachtangowa. Dokonania i idee tego pierwszego odkrywał w czasie studiów w archiwum GITIS-u, badając zwłaszcza dokumentację pracy nad Rewizorem (podobno do pokojów mieszczących te zakazane materiały wpuszczała go nocą staruszka archiwistka, która miała wielki sentyment do Polaków). Z tradycją tego drugiego zapoznać się mógł niejako z pierwszej ręki dzięki Jurijowi Aleksandrowiczowi Zawadskiemu, pod którego opieką studiował reżyserię.
Jerzy Jarocki: Przystanek Moskwa, tekst referatu wygłoszony przez autora podczas sympozjum „Recepcja twórczości Jerzego Grotowskiego w Rosji” w Ośrodku Grotowskiego 19 maja 2000 roku, „Notatnik Teatralny” 2000 nr 20–21, s. 36–48.
Zbigniew Osiński: Jerzego Grotowskiego doświadczanie Rosji. Rekonesans, [w:] tegoż: Grotowski. Źródła, inspiracje, konteksty, t. 2: Prace z lat 1999–2009, Gdańsk 2009, s. 7–34.
Roman Pawłowski: Zakładnik własnego programu. Rozmowa z Andrzejem Brzezińskim, „Notatnik Teatralny” 2000 nr 20–21, s. 49–58.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA