Wyszukiwanie w encyklopedii:
Raszewski Zbigniew
(1925–1992), najwybitniejszy polski historyk teatru 2. połowy XX wieku, wieloletni współredaktor (wraz z Bohdanem Korzeniewskim) „Pamiętnika Teatralnego”. Autor fundamentalnych prac z dziejów teatru polskiego (Bogusławski, 1972; Krótka historia teatru polskiego, 1977) oraz oryginalnej teorii widowisk (Teatr w świecie widowisk, 1991). Wielki autorytet środowiska teatralnego, świadek czasów, autor bezcennych i przenikliwych zapisów kronikarskich (Raptularze, 2005) Z twórczością Grotowskiego spotkał się bezpośrednio po raz pierwszy w czasie wizyty redakcji „Pamiętnika Teatralnego” w Opolu w dniach 15–16 marca 1963, w trakcie której zaprezentowano Akropolis oraz próby do Tragicznych dziejów doktora Fausta. Był także członkiem specjalnej komisji powołanej przez Zespół do Spraw Teatru Ministerstwa Kultury i Sztuki do oceny działalności Teatru 13 Rzędów. Po obejrzeniu przedstawień opolskiego teatru, komisja uznała, że jest to ciekawe i twórcze zjawisko we współczesnym polskim życiu teatralnym i wnioskowała o dofinansowanie jego działalności ze środków MKiS kwotą w wysokości 350 tys. złotych. Raszewski opublikował w „Pamiętniku Teatralnym” omówienie widzianych w Opolu przedstawień, zwracając m.in. uwagę na bulwersującą go scenę finałową scenę Studium o Hamlecie (deptanie Hamleta-Żyda przez żołnierzy śpiewających pieśni powstańców warszawskich). Przez kilka lat utrzymywał z Grotowskim dobre stosunki, spotykając się z nim kilkakrotnie (zapisy z tych rozmów zamieszczone w Raptularzach stanowią dziś cenne i niezwykle źródło wiedzy o artyście). Po obejrzeniu Apocalypsis cum figuris, które jako praktykujący i głęboko wierzący katolik uznał za bluźnierstwo „o zakroju czarnej mszy”, zerwał stosunki z Grotowskim.
Zbigniew Raszewski: Teatr 13 Rzędów, „Pamiętnik Teatralny” 1964, z. 3, s. 235–241.
Zbigniew Raszewski: Z Raptularza. Grotowski, „Dialog” 1993 nr 7, s. 98–102.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA