Dziedzictwo Jerzego Grotowskiego w Meksyku
Filmy prezentują sylwetkę Jerzego Grotowskiego widzianą oczami meksykańskich artystów. W 2009 roku wraz z Arturem Sochanem (autorem zdjęć) i Marcinem Kozłowskim (studentem antropologii) udałam się na trzytygodniową wyprawę tropami Jerzego Grotowskiego po Meksyku. Podczas podróży spotkaliśmy byłych współpracowników Jerzego Grotowskiego, którzy opowiedzieli nam o jego wpływie na ich życie i twórczość. W ten oto sposób mieliśmy szansę zapoznania się zarówno z archiwaliami jak i pracami, które obecnie prowadzą. Poznaliśmy kulturę Meksyku w kontekście wypraw: Antonina Artauda do Indian Tarahumara, Jerzego Grotowskiego do Huicholi, poszukiwań teatralnych w okolicy Amekameca w 1985 roku.
Dzięki wysiłkowi wielu osób mamy przyjemność zaprosić Państwa na filmowe spotkanie, którego bohaterami są:
- Nicolás Núñez, reżyser, pedagog teatralny, założyciel Warsztatu Poszukiwań Teatralnych, UNAM, uczestnik programów Drzewo Ludzi i Teatru Źródeł w Polsce, organizator wyprawy do Sierra Huichola, brał udział w pracach Tybetańskiego Instytutu Sztuk Scenicznych w Indiach,
- Jaime Soriano Palma, reżyser i pedagog teatralny uczestnik wielu warsztatów i spotkań roboczych, współpracował między innymi z Eugeniem Barbą. Obecnie jest założycielem Laboratorio „Jerzy Grotowski” de Creación y Formación en Artes Escénicas (LartES) w Meksyku, uczestnik wyprawy do Sierra Huichola i prac Teatru Źródeł w Polsce, założyciel LARTES
- Helena Guardia de Tagle, aktorka i malarka, dawny członek TIT/UNAM, uczestniczka Teatru Źródeł w Polsce,
- Aline Menasse, reżyserka, aktorka, członek TIT/UNAM,
- Refugio Gonzáles López, Indianin Huichol, plastyk/rzemieślnik, uczestnik Teatru Źródeł w Polsce, dawny członek TIT/UNAM,
- Héctor Soriano Palma, dawny członek TIT/UNAM, (aktor), uczestnik i członek ekipy technicznej podczas wizyt Jerzego Grotowskiego w Meksyku,
- Julitta Teresa Tomaszewska, aktorka, uczestniczka Teatru Źródeł, dawny członek TIT/UNAM,
- Julio Gomez Hernández, aktor, tancerz, antropolog, dawny członek TIT/UNAM,
- Jaime Winkler, psychiatra – specjalista psychodramy, wizytujący wydarzenia Teatru Źródeł w Polsce.
Małgorzata Szyszka [www.szyszka.art.pl]
część 1 – Nie zatrzymujcie się
część 2 – Amecameca
- reżyseria i scenariusz: Małgorzata Szyszka
- zdjęcia: Artur Sochan, Tadeusz Gastman
- montaż: Barbara Mazurek
- muzyka: Db15
- tłumaczenie z hiszpańskiego: Marcin Kozłowski
- konsultacje: Teo Spychalski
- tłumaczenie na język angielski: Paweł Prochnowski i Marek Benc
- produkcja: Stowarzyszenie Grupa Przedsięwzięć Teatralno-Medialnych
- współfinansowanie: TVC Janusz Jaroszek
Zadanie zrealizowane ze środków Miasta st. Warszawy.
Podziękowania dla Nicolása Núñeza twórcy Taller de Investigación Teatral de la UNAM (TIT-UNAM), Jaime Soriano dyrektor Laboratorio „Jerzy Grotowski" de Creación y Formación en Artes Escénicas (LartES), Julio Gomeza Hernándeza oraz Archiwum Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu za udostępnienie materiałów i umożliwienie zdjęć.
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
ISSN 2544-0896
Numery
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- Dariusz Kosiński Spojrzenia z oddali
- Agata Adamiecka-Sitek, Dariusz Kosiński, Igor Stokfiszewski „Teksty zebrane” Jerzego Grotowskiego – zapis spotkania przedstawiającego tom
OPOWIEŚCI ŹRÓDEŁ
- Adela Karsznia Recepcja zagraniczna Teatru Laboratorium w latach 1965–1970. Część 1
- Celina Sodré Obecność i dziedzictwo Grotowskiego na brazylijskiej scenie
- Yan Michalski Grotowski – mnich poszukiwań teatralnych
- Marcin Jacek Kozłowski Jerzego Grotowskiego meksykańskie doświadczenia i kontynuacje
- Małgorzata Szyszka Dziedzictwo Jerzego Grotowskiego w Meksyku [wideo]
- Katarzyna Woźniak Śladami Trzeciego Teatru
- Anna Trzewiczek Wprowadzenie do rozmowy Yvonne Rainer z Ann Halprin
- Ann Halprin, Yvonne Rainer Ann Halprin w rozmowie z Yvonne Rainer
PRZEWALCZYĆ MYŚLĄ
- Teemu Paavolainen Przypadek polski – Teatr(y) ubogi(e) i ekologia kulturowa
- Annamaria Cascetta „Apocalypsis cum figuris”. Radykalne wyzwanie Ciemnego i jego wygnanie ze współczesnego świata w Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego
- Agnieszka Masternak Troja – Wawel – Auschwitz. Stosunek scenariusza Jerzego Grotowskiego do „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego na przykładzie aktu trojańskiego
- Dariusz Kosiński „Kordian” – profanacje
- Marek Troszyński Anty-Faust polskich romantyków. Juliusza Słowackiego rewizja faustowskiego mitu
REAKCJE
- Ewelina Godlewska-Byliniak The Post-Traumatic Theatre of Grotowski and Kantor. History and Holocaust in „Akropolis” and „Dead Class” Magdy Romanskiej
- Marta Bryś Pułapka