Kronika Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych/2003
6–7 stycznia
no właśnie co wg Samuela Becketta
Prezentacje spektaklu Krystyny Krotoskiej
8 stycznia
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Nieświadomość a sfera doświadczenia numinotycznego. Wykład połączony z projekcją filmu o rytuałach wudu
14 stycznia
Czwarta rocznica śmierci Jerzego Grotowskiego
Spotkanie prowadzone przez Janusza Deglera
- Projekcja materiału archiwalnego VHS pochodzącego z seminarium poświęconego trzydziestoleciu Teatru Laboratorium, zorganizowanego przez Alinę Obidniak 20 maja 1989 roku w Wojkowie koło Jeleniej Góry
- O „poezjowaniu” Jerzego Grotowskiego. Prezentacja audycji radiowej Wacława Tkaczuka O poezjowaniu, przygotowanej w ramach cyklu „Stolik literacki” dla Programu II Polskiego Radia (premiera 2 lutego 2002). Alina Obidniak czyta wiersze Jerzego Grotowskiego
17 stycznia
„Jacek Woszczerowicz – przypomnienie”
Wykład dr Grażyny Kompel z Uniwersytetu Łódzkiego poświęcony osobie aktora. Prezentacja materiałów filmowych z przedstawień z udziałem Jacka Woszczerowicza
18 stycznia
Jak Jerzy Grotowski myślał o Samuelu Zborowskim
Wykład Włodzimierza Szturca z Uniwersytetu Jagiellońskiego
29 stycznia
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Masakra „sekty Koresh’a” w Waco. Pozaświadomy poziom regulacji aktywności grupy. Wykład połączony z projekcją filmu o dramatycznych losach „sekty Koresh’a”
3–7 lutego
„Odwaga na samego siebie, czyli działania instynktowne”
Warsztat aktorski Wiesława Komasy
15–18 lutego
„Kwartet – aktorskie dziedzictwo Bogusława Schaeffera”
Warsztat teatralny Jana Peszka
16 lutego
Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego Bogusława Schaeffera. Spektakl w wykonaniu André Erlena (Evoé Performing Artists – Düsseldorf, Niemcy), reż. Jan Peszek
17 lutego
Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego Bogusława Schaeffera. Spektakl w wykonaniu Jana Peszka
19–23 lutego
Warsztat reżyserski prowadzony przez Lecha Raczaka
19 lutego
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Wykład: O kształtowaniu postaw społecznych z perspektywy nieświadomości, połączony z projekcją filmów: Mali żołnierze i Japońskie diabły
21 lutego
Wsiewołod Meyerhold z perspektywy XXI wieku
Wykład Katarzyny Osińskiej
24–25 lutego
no właśnie co wg Samuela Becketta
Prezentacje spektaklu Krystyny Krotoskiej
26 lutego
„Taniec XX wieku”. Cykl wykładów Jadwigi Ignaczak
Wykład: Od tańca wyzwolonego do tanztheater. Poszukiwanie nowego języka techniki, estetyki i filozofii: Isadora Duncan, Loie Fuller, Mary Wigman, Jean-Jaques Dalcroze, Rudolf Laban, Doris Humprey, Marta Graham
28 lutego
Mozaika współczesności. Teatr alternatywny w Polsce po roku 1989
Promocja książki Magdaleny Gołaczyńskiej (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002). Prowadzenie: Janusz Degler
2 marca
„Muzyczne tradycje Gruzji”
Spotkanie z Eptime Pilpanim z Mestii w Swanetii (najwyższy rejon Kaukazu), założycielem zespołu Riho. Koncert pieśni gruzińskich połączony z prezentacją dokumentacji z wypraw Teatru ZAR do Gruzji w latach 1999–2002. Spotkanie stanowiło część projektu „Ewangelie Dzieciństwa” prowadzonego przez Jarosława Freta
3 marca
Pisarze i religia. Ibsen, Strindberg, Witkacy
Wykład Lecha Sokoła, dyrektora Instytutu Sztuki PAN w Warszawie
3 marca
Promocja „Notatnika Teatralnego” poświęconego Janowi Kottowi
12 marca
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Wykład: O kształtowaniu norm społecznych z perspektywy nieświadomości, połączony z projekcją filmu Niewolnicy w raju
13 marca
Podnośnik
Promocja książki Zbigniewa Warpechowskiego. Spotkanie z udziałem autora. Prowadzenie: Maria Wrońska
17–18 marca
no właśnie co wg Samuela Becketta
Prezentacje spektaklu Krystyny Krotoskiej
21 marca
Scena „Off Center”
Łukasz Zdęba, Performance z cyklu „1977.07.10...” Sygnatura: PS/T12/DT19810308-1338/DP20030321-9386/
21–22 marca
Ecce Homo
Premierowe pokazy spektaklu Przemysława Błaszczaka
26 marca
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Wykład: Kształtowanie się wzorców kulturowych /moda/, jako wynik procesów pozaświadomych grupy, połączony z projekcją filmu na temat kształtowania się społecznych wzorców piękna
27 marca
Sceny z mojego teatru
Międzynarodowy Dzień Teatru. Spotkanie promujące książkę Ireneusza Guszpita (Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2003). Prowadzenie: Jarosław Fret
28 marca
Czy w to wierzycie?
Prezentacja spektaklu w wykonaniu Martina Frysa (Wydział Teatralny Praskiej Akademii Sztuk)
29–30 marca
Sonety ciemnej miłości
Prezentacje spektaklu w wykonaniu Studia Teatralnego Farma v Jeskini (Praga, Czechy), reż. Viliam Dočolomanský
30 marca
Spotkanie z zespołem Farma v Jeskini
5–6 kwietnia
„Kalevala” fragmenty niepisane
Prezentacje projektu terenowego Teatru „Węgajty”. Reż. Wacław Sobaszek
7–9 kwietnia
„Matura Teatralna”
Festiwal klasy teatralnej 3 Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu
7 kwietnia
Nowe wyzwolenie wg S.I. Witkiewicza, reż. Dariusz Romanowski
8 kwietnia
- Pantagruel wg F. Rabelais, reż. Dariusz Romanowski
- Piosenki, piosenki..., reż. Dariusz Romanowski
9 kwietnia
- Dialogus mortis cum homine, reż. Dariusz Romanowski
- Spotkanie z klasą teatralną III LO i Dariuszem Romanowskim
9 kwietnia
„Taniec XX wieku”. Cykl wykładów Jadwigi Ignaczak
Wykład: Niemiecki teatr tańca. Krystalizacja znaczeń w twórczości Hansa Kresnika i Piny Bausch, połączony z projekcją materiałów filmowych
10–11 kwietnia
Henryk Tomaszewski – próba portretu
Spotkanie poświęcone twórcy Wrocławskiego Teatru Pantomimy
- Wystąpienie Andrzeja Hausbrandta: Fenomen Henryka Tomaszewskiego i
- Wystąpienia Karola Smużniaka: O paradoksie przestrzeni personalnej w teatrze Henryka Tomaszewskiego
- Projekcja filmu Salome (realizacja A. Brzozowski, 1969)
11 kwietnia
Projekcje rejestracji spektakli:
- Rycerze króla Artura, reż. Henryk Tomaszewski (reż. i realizacja telewizyjna: Wojciech Rawecki, TVP Wrocław, 1986)
- Kaprys, reż. Henryk Tomaszewski (realizacja telewizyjna Wojciech Rawecki, TVP Wrocław, 1997)
12 kwietnia
Polskie pieśni wielkopostne
Koncert w wykonaniu zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej prowadzonej przez Jana Bernada przy Fundacji „Muzyka Kresów” w Lublinie
13–18 kwietnia
„Głos i Ciało”
Warsztat Zygmunta Molika
16 kwietnia
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Wykład: Jawny i niejawny poziom funkcjonowania społeczeństwa, połączony z projekcją filmów Tajna broń USA oraz Kontrolowanie ludzi
28–29 kwietnia
no właśnie co wg Samuela Becketta
Prezentacje spektaklu Krystyny Krotoskiej
5–6 maja
Scena „Off Center”
Ecce Homo. Prezentacje spektaklu Przemysława Błaszczaka
7 maja
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Wykład: Kolektywne wzorce zachowań na podstawie reakcji mediów 11 września 2001, połączony z projekcją materiałów dokumentalnych
8 maja
Książę Niezłomny. Hiszpański pierwowzór i polski przekład
Promocja książki Beaty Baczyńskiej (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002). Prowadzenie: Janusz Degler i Zbigniew Osiński
7–13 maja
„Bycie w Początku”
Warsztat Katherinę Seyferth (Niemcy) i Marka Musiała. Brzezinka
9–14 maja
„Głos i Ciało”
Warsztat Zygmunta Molika
9–10 maja
„Jewgienij Wachtangow. Co zostanie po artyście teatru?”
Międzynarodowa konferencja przygotowana przez Katarzynę Osińską
9 maja
- Katarzyna Osińska (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa): Wprowadzenie do tematu
- Nadeżda Lindovska (Katedra divadelnej literatury, Uniwersytet w Bratysławie): Michaił Czechow i Wachtangow
- Marie-Christine Autant-Mathieu (Le Laboratoire de recherche sur les arts du spectacle, CNRS, Paryż): Spadkobiercy Wachtangowa po 1956 roku
- Béatrice Picon-Vallin (Le Laboratoire de recherche sur les arts du spectacle, CNRS, Paryż): Wachtangow o Stanisławskim
10 maja
- Andriej Droznin (Szkoła Teatralna im. B. Szczukina, Moskwa): Wachtangow – między Stanisławskim a Meyerholdem. W poszukiwaniu integralności
- Władysław Iwanow (Państwowy Instytut Sztuki, Moskwa): Wachtangow w „Habimie
- Katarzyna Osińska (Instytut Slawistyki PAN, Warszawa): Idea dybuka w ujęciu Wachtangowa i Kantora
- Elena Tartakowski (Wydział Sztuk Uniwersytetu w Tel Awiwie): Dybuku, wyjdź! Nie wyjdę. Długie życie arcydzieła Wachtangowa
Konferencji towarzyszył warsztat prowadzony przez Andrieja Droznina ze Szkoły Teatralnej im. B. Szczukina w Moskwie
9, 10 maja
no właśnie co wg Samuela Becketta
Prezentacje spektaklu Krystyny Krotoskiej
14 maja
„Taniec XX wieku”. Cykl wykładów Jadwigi Ignaczak
Wykład: Wewnętrzna reforma klasyki: Michaił Fokin i balety rosyjskie Diagilewa oraz Mats Ek – reinterpretacja klasyki
18–19 maja
Cantigas de Santa Maria
Prezentacje spektaklu muzycznego Teatru 38 z Krakowa z udziałem Macieja Maleńczuka, reż. Adam Kwaśny
23–24 maja
Brzezinka
Koncert Orkiestry Antycznej
Prezentacje w wykonaniu Orkiestry Antycznej prowadzonej przez Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego przy Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
24–25 maja
Brzezinka
Cyklop wg Eurypidesa
Prezentacje spektaklu w wykonaniu zespołu Tsiritsantsoules z Grecji z udziałem Mirosława Kocura
Prezentacjom towarzyszył koncert pieśni w wykonaniu Anastazji Eden
28 maja
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą).
Wykład: Programy typu reality show jako przejaw nieświadomych procesów społecznych, połączony z projekcją materiałów filmowych na temat programów Big Brother i Ryzykanci
30 maja
Spotkanie z Lee Breuerem
Omówienie działalności Teatru Mabou Mines w latach 1970–2000. Wpływ twórczości Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora
31 maja – 1 czerwca
Brzezinka
Warsztat pieśni gruzińskich
W ramach projektu „Ewangelie Dzieciństwa” prowadzonego przez Jarosława Freta
4 czerwca
„Taniec XX wieku”. Cykl wykładów Jadwigi Ignaczak
Wykład: Postmodernizm, autotematyzm, dekonstrukcjonizm, choreograficzna mapa świata (twórcy, techniki, style)
7–12 czerwca
Odin Teatret
7 czerwca
- Traces in the Snow (Ślady na śniegu). Artystyczna autobiografia aktorki – pokaz pracy Roberty Carreri (Wrocławski Teatr Lalek)
- Whispering Winds (Szepczące wiatry). Pokaz pracy Roberty Carreri i Torgeira Wethala
7–9 czerwca
Shoot the Arrow Around the Corner (Wystrzel strzałę za róg). Warsztat Torgeira Wethala
8 czerwca
Paths of Thoughts (Ścieżki myśli). Pokaz pracy Torgeira Wethala na temat roli improwizacji w budowaniu roli. Wrocławski Teatr Lalek
11 czerwca
Dialog Between Two Actors (Dialog dwojga aktorów). Pokaz pracy Roberty Carreri i Torgeira Wethala (Wrocławski Teatr Lalek)
8, 9, 11 ,12 czerwca
Salt (Sól). Spektakl na podstawie opowiadania List na wiatr Antonia Tabucchiego. Wykonanie: Roberta Carreri i Jan Ferslev. Adaptacja sceniczna i reżyseria: Eugenio Barba
12 czerwca
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Wykład: Nieświadomość a sfera symbolicznego doświadczania w społeczeństwie, połączony z projekcją filmów Astrologia w III Rzeszy i Dzieci Hitlera
18–22 czerwca
Brzezinka
„Źródłowe praktyki aktora”
Warsztat Ewy Benesz
26 czerwca
Brzezinka
Koncert z udziałem Marjany Sadowskiej, Victorii Hanna oraz Kwartetu Jorgi
28 czerwca
Spotkanie warsztatowe z Kalamandalam Karunkaranem – artystą teatru kathakali
29 czerwca
Zbawienie Pootany
Spektakl kathakali w wykonaniu Kalamadalam Karunkarana
2–9 lipca
„Pieśń wibracyjna” – kontynuacja
Warsztat Maud Robart
6 października
Butō w Ośrodku Grotowskiego. Przypomnienie
I... sit – rejestracja spektaklu w wykonaniu Mina Tanaki z 3 czerwca 1996
7, 8 października
no właśnie co wg Samuela Becketta
Prezentacje spektaklu Krystyny Krotoskiej
9 października
Grotowski. Od Teatru ubogiego do Sztuki jako wehikułu
Promocja rosyjskiej antologii tekstów Jerzego Grotowskiego, przygotowanej przez Natełłę Baszyndżagian (Wydawnictwo „Aktor. Reżyser. Teatr”, Moskwa 2003). Prowadzenie: Zbigniew Osiński
10 października
Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej
Promocja książki Marty Steiner (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2003). Prowadzenie: Zbigniew Osiński
13 października
Butō w Ośrodku Grotowskiego. Przypomnienie
- Biały wąż – rejestracja spektaklu w wykonaniu Youri Nagaoki z 30 października 1997 (festiwal tańca butō).
- Protoplazma – rejestracja spektaklu w wykonaniu Abe M Aria z 28 października 1997 (festiwal tańca butō)
15 października
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Wykład: Język nieświadomości w filmie: Nieświadomość – otwieranie – spastykowanie, połączony z projekcja fragmentów filmu Idioci w reż. Larsa von Triera
15–19 października
„The Way”
Warsztat Reny Mireckiej
20 października
Butō w Ośrodku Grotowskiego. Przypomnienie
Sny Ziemi – rejestracja spektaklu w wykonaniu Daisuke Yoshimoto z 31 października 1997 (festiwal tańca butō)
22 października
Brzezinka
Pokaz pracy Daisuke Yoshimoto i Teatru ZAR
23, 24, 25 października
Brzezinka
Ewangelie dzieciństwa
Premierowe pokazy spektaklu Teatru ZAR. Prowadzenie projektu – Jarosław Fret
24–28 października
Warsztat tańca butō prowadzony przez Daisuke Yoshimoto
29 i 30 października
Souten no Shizuku (Kropla błękitnego nieba)
Spektakl Daisuke Yoshimoto i Seo Sunja (Japonia)
Obecności Daisuke Yoshimoto w Ośrodku towarzyszyła dedykowana jego pracy wystawa zdjęć autorstwa Macieja Rusinka
6–7 listopada
no właśnie co według Samuela Becketta
Prezentacje spektaklu Krystyny Krotoskiej
14, 15, 20, 30 listopada
Brzezinka
Ewangelie dzieciństwa
Prezentacje spektaklu Teatru ZAR. Prowadzenie projektu – Jarosław Fret
17 listopada
„Tradycje widowiskowe Indii: od tańca klasycznego do technik walki. Przegląd materiałów archiwalnych”
Cz. 1 – taniec odissi
21–22 listopada
Konferencja z udziałem Thomasa Richardsa i Maria Biaginiego z Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w ramach projektu „Tracing Roads Across”
21 listopada
Prezentacja filmu – Art as vehicle (Sztuka jako wehikuł) – dokumentalnego zapisu Downstairs Action, która została sfilmowana w Workcenter przez Mercedes Gregory w roku 1989, oraz prezentacja filmu – A film documentation of ACTION (Filmowa dokumentacja AKCJI) – zrealizowanego w Workcenter w 2000 roku przez „deux temps trois mouvements a.s.b.l.” (Belgia) pod kierunkiem Thomasa Richardsa (produkcja: Atelier Cinéma de Normandie – A.C.C.A.A.N. i Narodowy Ośrodek Dramatyczny Normandii)
22 listopada
- Promocja książki Thomasa Richardsa Pracując z Grotowskim nad działaniami fizycznymi (przekład Andrzej Wojtasik, Magda Złotowska, Wydawnictwo „Homini”, Kraków 2003)
- Otwarte spotkanie z Thomasem Richardsem i Mariem Biaginim
24 listopada
„Tradycje widowiskowe Indii: od tańca klasycznego do technik walki. Przegląd materiałów archiwalnych”
Cz. 2 – sztuka walki kalaripayattu
27–29 listopada
„Zamieniając ciało w źrenicę oka”
(Making the Body All Eyes) Warsztat Phillipa Zarrilliego, Uniwersytet Exeter (Wielka Brytania)
28 listopada
Speaking Stones, reż. Phillip Zarrilli. Spektakl w wykonaniu Teatru Asou z Austrii. Scena na Świebodzkim
29 listopada
„Teatr Indii. Sztuki walki/medytacji oraz trening współczesnego aktora”. Wykład/demonstracja Phillipa Zarrilliego oraz Teatru Asou (Graz, Austria)
1 grudnia
„Tradycje widowiskowe Indii: od tańca klasycznego do technik walki. Przegląd materiałów archiwalnych”
Cz. 3 – kathakali
3 grudnia
„Społeczeństwo w perspektywie psychologii głębi”
Cykl spotkań prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą)
Wykład: Język nieświadomości w filmie: Nieświadomość – wolność – kompensowanie połączony z pokazem fragmentu filmu Widmo wolności w reż. Louisa Buňuela
8 grudnia
Trzynasta rocznica śmierci Tadeusza Kantora
Przegląd archiwalnych filmów dokumentalnych z życia i twórczości Tadeusza Kantora w rocznicę Jego śmierci
11–18 grudnia
„Jerzy Gurawski w Teatrze Laboratorium”
Wystawa zaprojektowana i zrealizowana przez Stanisława Lose
18 grudnia
- Spotkanie z Ludwikiem Flaszenem, współtwórcą Teatru Laboratorium. Spotkaniu towarzyszyło wydanie przez Ośrodek Grotowskiego tekstów Ludwika Flaszena Teatr – sztuka antraktu i Marzyciele
- Uroczystość wręczenia odznaczenia „Zasłużony dla kultury polskiej” Carli Pollastrelli i Roberto Bacciemu. W imieniu Roberta Bacciego odznaczenie odebrała Carla Pollastrelli
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA
- Bibliografie
- Kalendaria
- Kalendarium życia i działalności twórczej Jerzego Grotowskiego
- Kronika Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych
- Kronika Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
- Kronika Roku Grotowskiego
- Olimpiada Teatralna „Świat miejscem prawdy” Wrocław 2016
- Związki Eugenia Barby i Odin Teatret z Jerzym Grotowskim i Teatrem Laboratorium (1961–1998)
- Związki Eugenia Barby i Odin Teatret z Ośrodkiem i Instytutem Grotowskiego (1991–2017)
- „Apocalypsis cum figuris”: kalendarium prac i prezentacji (1965–1981)
- Katalogi
- Bibliografie
- Kalendaria
- Kalendarium życia i działalności twórczej Jerzego Grotowskiego
- Kronika Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych
- Kronika Instytutu im. Jerzego Grotowskiego
- Kronika Roku Grotowskiego
- Olimpiada Teatralna „Świat miejscem prawdy” Wrocław 2016
- Związki Eugenia Barby i Odin Teatret z Jerzym Grotowskim i Teatrem Laboratorium (1961–1998)
- Związki Eugenia Barby i Odin Teatret z Ośrodkiem i Instytutem Grotowskiego (1991–2017)
- „Apocalypsis cum figuris”: kalendarium prac i prezentacji (1965–1981)
- Katalogi