Kris Salata
urodzony w Polsce artysta-badacz, dziekan Szkoły Teatralnej na Uniwersytecie Stanowym Florydy, gdzie wykłada aktorstwo, reżyserię, devised theatre i teorię krytyki na studiach licencjackich, magisterskich i doktoranckich. Doktor teatru i nauk humanistycznych Uniwersytetu Stanforda. Swoją przygodę z teatrem rozpoczął Polsce w latach 1975–1981 jako młody autor tekstów scenicznych i aktor. W 1983 roku wyjechał do Kalifornii, gdzie studiował teatrologię i performatykę. Jego badania skupiają się na teatrze awangardowym oraz na fenomenologicznych, ontologicznych i epistemologicznych aspektach praktyki teatralnej z naciskiem na performans jako poszukiwanie. W ciągu ostatnich dwóch dekad szczegółowo studiował dziedzictwo Jerzego Grotowskiego. Opublikował artykuły i rozdziały na temat Grotowskiego, Stanisławskiego, Kantora, zbiorowej kreacji, współpracy, i był gościnnym redaktorem numeru czasopisma „TDR: The Drama Review” poświęconego Grotowskiemu. W swojej książce The Unwritten Grotowski: Theory and Practice of the Encounter (Routledge 2013) omówił dziedzictwo Grotowskiego i stworzył zręby interdyscyplinarnych studiów nad spotkaniem. Od 2004 roku ściśle współpracuje z Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards.
ARTYKUŁY
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- PERFORMER 28/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA