Od „Orfeusza” do „Studium o Hamlecie”. Teatr 13 Rzędów w Opo
Agnieszka Wójtowicz

Od „Orfeusza” do „Studium o Hamlecie”. Teatr 13 Rzędów w Opolu (1959–1964)

Redakcja Janusz Degler
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004

Autorka skromnie zapowiada, że to nie monografia pierwszego okresu twórczości guru nowoczesnego teatru, lecz tylko próba rekonstrukcji przedstawień jego opolskiego okresu, ale tak naprawdę jest to coś znacznie więcej. To także historia tamtych lat życia Opola - dzięki dokumentom cenzury, rozmowom z dziennikarzami, działaczami kultury, aktorami, scenografami, pracownikami teatru. Wójtowicz rozmawia z nimi nie tylko o ideach, ale po prosu pyta ich jaki był to teatr, jak wyglądała praca, jakie było ich życie w tym teatrze - i to znakomicie uzupełnia część zasadniczą. No bo kto wiedziałby bez tego, że Jahołkowski "jeździł w teren" z Opolską Estradą i śpiewał Titinę a Molik na tych chałturach recytował Zaczarowana dorożkę? Książka zarówno dla wyznawców Grotowskiego jak i tych, którzy interesują się życiem kulturalnym lat sześćdziesiątych.

Magdalena Raszewska

POLECONE EKSPRESEM

Wanda Świątkowska, Hamleci Jerzego Grotowskiego
Giuliano Campo, Zygmunt Molik, „Głos i Ciało"
Ludwik Flaszen, Grotowski & Company. Źródła i wariacje
Misterium zgrozy i urzeczenia. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego i Teatru Labo
Podróż. Rena Mirecka – aktorka Teatru Laboratorium
Rena Mirecka. Teatr człowieczy. Maciej Stawiński: 30 fotografii z lat 1980–201
Gabriele Vacis, Awareness. Dziesięć dni z Jerzym Grotowskim
„Faust" J.W. Goethego na scenach polskich. Grotowski – Szajna – Jarocki
Od „Orfeusza” do „Studium o Hamlecie”. Teatr 13 Rzędów w Opo
Dominika Laster: Grotowski's Bridge Made of Memory: Embodied Memory, Witnessing
Zygmunt Molik’s Voice and Body Work: The Legacy of Jerzy Grotowski
François Kahn, Le jardin. Récits et réflexions sur le travail para-théâtral
La sacra canoa. Rena Mirecka dal Teatro Laboratorio di Jerzy Grotowski al. Parat