Dariusz Kosiński
profesor Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, od roku 2019 w Instytucie Glottodydaktyki Polonistycznej. Główny nurt jego badań stanowi polska tradycja teatralna i performatywna (Polski teatr przemiany, 2007; Teatra polskie. Historie, 2010 – nagroda Znaku Hestii im. ks. prof. Józefa Tischnera 2011, Nagroda Naukowa im. Jerzego Giedroycia 2012; przekłady: niemiecki, chiński, rosyjski, angielski). Podejmował też prace związane z poszczególnymi twórcami tej tradycji: Juliuszem Osterwą, Stanisławem Wyspiańskim, a przede wszystkim Jerzym Grotowskim. Jest autorem popularnej biografii artysty Grotowski. Przewodnik (2009), wydał dwie monografie poświęcone jego wczesnym przedstawieniom (Grotowski. Profanacje, 2015; Farsy-misteria. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów (1959–1960), 2018). W latach 2010–2013 był dyrektorem programowym Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Należał do zespołu redakcyjnego „Tekstów zebranych” Grotowskiego (Wrocław – Warszawa 2012). Założył portal grotowski.net. Badania nad polską tradycją performatywną łączy z analizami współczesnych przedstawień i dramatów społecznych („Teatra polskie. Rok katastrofy”, Warszawa 2012). Był współzałożycielem i przez kilkanaście lat pracownikiem Katedry Performatyki na Wydziale Polonistyki UJ (Performatyka. W(y)prowadzenia, 2016). W latach 2014–2018 był zastępcą dyrektora Instytutu Teatralnego Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Stworzył projekt badań nad awangardą teatralną Europy Środkowo-Wschodniej „Odzyskana Awangarda”. W latach 2017–2020 kierował projektem badawczym „Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku”. Od 2016 stale współpracuje jako krytyk teatralny z „Tygodnikiem Powszechnym”. Od roku 2014 wraz z prof. Wojciechem Dudzikiem jest redaktorem naczelnym internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego. Od 2016 stale współpracuje jako krytyk teatralny z „Tygodnikiem Powszechnym”. W roku 2020 założył z Katarzyną Woźniak „żywosłowie. wydawnictwo”, którego jest dyrektorem programowym i redaktorem. Ostatnią jego książką jest Teatr, który nadchodzi? (Gdańsk 2023).
Numer ORCID: 0000-0001-8502-8827
ARTYKUŁY
- Powrót Odysa? Z Jerzym Grotowskim w Nienadówce
- Żywosłowie
- O roku uff…
- Zmiana punktu i scena pamięci
- Osiński wytycza trasy
- Do zobaczenia
- O kamieniach węgielnych i kamieniach odrzuconych – krótki komentarz do tekstu Franca Ruffiniego
- Ustanawianie ciała – etnoscenologiczna historia teatru Zachodu według Jeana-Marie Pradiera
- Grotowski i performatyka – pierwsze przybliżenia
- Albo…
- „Kordian” – profanacje
- Spojrzenia z oddali
- „Teksty zebrane” Jerzego Grotowskiego – zapis spotkania przedstawiającego tom
- Pytania o Reformę. Pytania o teatr
- Słowo wstępu
- Przypływ. Teatr Odyna – teatr Europy.
- Strona aktora
- Farsa-misterium, czyli nie ma innego socjalizmu
- Pontifex
- Teatr świętem, święto teatrem
- All Along the Watchtower
- Apocalypsis ’68
- Mamy go!
- Innego końca świata nie będzie
- Post.doc
- Najważniejsze pytanie
- Teksty praktyki, praktyki tekstów
- Czytanie – czynienie
- Nie wiem, kim był Jerzy Grotowski
- Przy pogodzie i na deszcze niespokojne
- Nie filozofuj!
- Teatr – filozofia. Mapa napięć
- Nie deformować
- Przekazać energię
- Książka w czasie najwyższym
- Co dalekie było – blisko
- W pracy
- Nocą w Brzezince
- Organizować przestrzeń
- Nie dać się zawojować
- „Grotowski ’56” (z przystawkami)
- „Projekt Inana” – kilka refleksji po pierwszym spotkaniu
- STRONA GŁÓWNA
- PERFORMER
- PERFORMER 1/2011
- PERFORMER 2/2011
- PERFORMER 3/2011
- PERFORMER 4/2012
- PERFORMER 5/2012
- PERFORMER 6/2013
- PERFORMER 7/2013
- PERFORMER 8/2014
- PERFORMER 9/2014
- PERFORMER 10/2015
- PERFORMER 11–12/2016
- PERFORMER 13/2017
- PERFORMER 14/2017
- PERFORMER 15/2018
- PERFORMER 16/2018
- PERFORMER 17/2019
- PERFORMER 18/2019
- PERFORMER 19/2020
- PERFORMER 20/2020
- PERFORMER 21/2021
- PERFORMER 22/2021
- PERFORMER 23/2022
- PERFORMER 24/2022
- PERFORMER 25/2023
- PERFORMER 26/2023
- PERFORMER 27/2024
- ENCYKLOPEDIA
- MEDIATEKA
- NARZĘDZIOWNIA